style="text-align: center"

Isnin, 31 Disember 2012

KETAM GORENG SOS BERTELUR

Salam bahagia buat semua...
Catatan yang last sekali di tahun 2012.Resepi masakan ketam yang amat sedap ni saya dapat dari blog Hasue-I love my life.Sedap sangat kalau makan dengan nasi putih.Sesuai juga di buat hidangan lauk pengantin,tak kiralah pengantin baru ke atau pengantin lama!

KETAM GORENG SOS BERTELUR
Sumber:Hasue:I Love My Life.TenQ!

Bahan-bahan 
  • 1 kilo ketam - buka cengkerangnya dan buang insang dan poket bahan buangan-potong 2 jika saiznya agak besar. Cuci bersih dan toskan.
  • 2 sudu makan serbuk kunyit
  • 1 labu bawang besar*
  • 4 ulas bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 2 batang cili merah*(nak pedas lagi boleh tambah cili padi)/boleh juga guna cili kisar
  • 4 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos plum(optional)
  • 2 biji telur ayam-pecahkan dalam mangkuk n dipukul sedikit
  • 1 cawan minyak masak(agak2 jer)
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Air secukupnya
  • Tomato(optional-potong baji
Cara membuatnya
  • Masukkan ketam ke dalam bekas yang agak besar,tabur garam dan serbuk kunyit. Tampikan bekas supaya ketam bergaul mesra dengan garam dan serbuk kunyit tadi. Tidak perlu gaul menggunakan tangan atau senduk. Kisar bahan bertanda *
  • Goreng ketam sehingga kulitnya kemerahan untuk sekejap sahaja.Jangan goreng lama-lama nanti isi ketam akan keras. Goreng sampai habis termasuk kulit(cengkerang)sekali.
  • Setelah habis menggoreng ketam,gunakan minyak yang sama(jika masih banyak kurangkan sedikit sehingga tinggal dalam setengah cawan).Tumis bahan yang dikisar tadi sehingga naik bau dan kekuningan.
  • Masukkan semua jenis sos sambil dikacau sebati. Masukkan air secukupnya(dlm 1 cawan),perasakan dengan garam dan sedikit gula/perasa
  • Biarkan kuah mendidih dan sedikit pekat barulah masukkan ketam yang sudah digoreng tadidan gaul rata.Jika suka masukkan tomato yang dipotong baji.
  • Setelah bahan-bahan sebati dengan ketam tadi,masukkan telur ayam dan kacau seketika.
  • Padamkan api dan sedia untuk dihidangkan..Selamat Mencuba!

Sabtu, 29 Disember 2012

AIS KRIM LOLIPOP DURIAN




Salam bahagia buat semua..
Dessert yang di buat dalam musim cuti sekolah ini telah membuatkan anak-anak saya makan durian yang saya  ubah-suaikan menjadi ais krim.Mereka sebenarnya tidak makan durian tetapi bila melihat ais krim ini mereka jadi 'termakan 'durian pula.hee..hee taktik bersih!.Tapi bentuk kejadian tidak begitu smooth kerana saya tidak menghentakkan bekas acuan ais krim selepas memasukkan adunan.Jadi la berlubang-lubang tu..


AIS KRIM LOLIPOP DURIAN
Sumber:daridapursuzana

Bahan-bahan
  • 2 cawan susu segar
  • 3 sudu besar susu pekat manis
  • 2 ulas durian-ambil isinya
  • 2 skop ais krim vanila atau 1 cawan krim putar
  • sedikit garam
Cara membuatnya
  • Kisarkan semua bahan hinggan hancur dan sebati.
  • Tuangkan ke dalam bekas acuan ais krim pilihan.
  • Bekukan semalaman atau sehingga ia mengeras di dalam peti sejuk.
  • Sedia untuk di makan.                                       

Khamis, 27 Disember 2012

AYAM BAKAR BEREMPAH

Salam bahagia buat semua....
Ayam bakar yang sedap di makan dengan Sos lada hitam dan Coleslaw.Saya hanya menggunakan bahagian kepak ayam yang menjadi kesukaan saya.Ia sedap di makan begitu sahaja dan sesuai untuk di buat barbeku.Ini dia resepi asalnya.

KEPAK AYAM BEREMPAH
Sumber:Yatimemorries.tq

Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam
  • 2 sudu besar rempah kari
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar serbuk lada hitam
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • garam secukup rasa
Cara membuatnya
  • Bersihkan ayam dan basuh.Toskan hingga kering.
  • Kisar bawang besar,bawang putih dan halia bersama.Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan gaul rata
  • Perapkan selama dua jam atau lebih.
  • Gunakan pemanggang ajaib atau kuali non-stick dan bakar ayam selama 30 minit atau sehingga masak.
Coleslaw
bahan racik halus
  • 1/2 biji kecil kobis manis
  • 1 batang karot kecil
Sos (gaul rata)
  • 1 cawan mayonis
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • 1 sudu besar jus limau kasturi atau jus lemon
  • 2 sudu besar air sejuk
Cara membuatnya
Gaulkan semua bahan dan sejukkan beberapa jam sebelum di hidangkan bersama ayam bakar.
Sos lada hitam
  • 1 labu bawang besar-dadu
  • 4-5 sudu besar serbuk lada hitam kisar
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar kicap
  • 1 cawan air rebusan tulang ayam/daging-boleh gantikan dengan serbuk pati ayam
  • 1 sudu besar tepung jagung-bancuh dengan 1/2 cawan air
  • 2 sudu besar susu cair
  • 1 sudu besar mentega-untuk menumis
  • garam dan sedikit gula
Cara membuatnya
  • Panaskan mentega dan tumis bawang sehingga layu.
  • Bila sudah agak wangi,masukkan air rebusan/pati ayam.
  • Bila dah pekat,masukkan sos tomato,lada hitam,kicap dan tepung jagung.
  • Masukkan susu cair dan kacau rata.Sesuaikan rasanya dengan garam dan gula.
  • Bila menghidang,curahkan sedikit sos lada hitam keatas ayam bakar dan makan bersama coleslaw.

DURIAN CREPE

Salam bahgia buat semua...
Kalau orang lain sudah lama buat Durian crepe ,saya baru saja membuatnya dalam musim cuti sekolah ni.Sentiasa saja tak berkesempatan untuk membuatnya semasa fenomena Durian crepe melanda di dalam blog-blog masakan semasa musim durian yang lepas.Sebelum membuatnya saya menempah dulu untuk merasa adakah ia betul-betul sedap seperti yang dicakapkan.Bagi saya rasanya boleh tahan juga cuma ia tidak boleh di makan selalu kerana kalorinya tinggi.Kesedapannya bergantung kepada isi durian dan kulitnya yang nipis.Kalau orang lain buat ia nampak tembam,pada kali pertama saya buat ,kulitnya tebal sikit dan ia nampak kurus !!...


DURIAN CREPE / DURIAN PANCAKE
Sumber:Azlita masam manis
 
Bahan-bahan crepe
  • 250 gm tepung gandum
  • 3 biji telur
  • 500 ml santan
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh pandan emulco
  • 1 sudu teh pewarna hijau
Cara membuat crepe
  • Satukan semua bahan di atas di dalam bekas.Kacau rata.
  • Masukkan dalam blender dan kisar.Kemudian tapis
  • Sediakan kuali leper untuk membuat crepe yang tidak melekat.
  • Panaskan hingga kuali benar-benar panas.
  • Oleskan sedikit minyak pada kuali.Kemudian kecilkan api.
  • Tuangkan satu senduk kecil ke dalam kuali dan masaklah adunan tadi hingga menjadi crepe
  • Adunan tak perlu di balikkan.
  • Bila permukaan atasnya dah kering terus angkat.Buat sehingga habis.
  • Biarkan sejuk.

Durian Filling
  • 1 cawan Non dairy Whipping Cream
  • Isi durian secukupnya
 Cara membuatnya
  • Pukul Whipping Cream dalam mixer hingga kental.
  • Pisahkan isi durian dari bijinya. Lumatkan sedikit
Cara melipat crepe
  • Bentangkan 1 keping crepe
  • Letakkan Whipping Cream di tengahnya.
  • Letakkan isi durian
  • Tutupkan semula dengan Whipping Cream
  • Lipatlah crepe.
  • Kemudian simpan dalam peti ais sebentar.
  • Enak di hidangkan dingin.

KERABU JANTUNG PISANG

Salam bahagia buat semua...

Kerabu jantung pisang yang sedap di makan bersama Ikan masin goreng di hidangkan pula bersama nasi putih yang panas.Ia juga boleh di makan begitu saja tanpa nasi.

Bahan-bahan 
Sumber:daridapursuzana

  • 1 biji jantung pisang
  • 5 ekor ikan-rebus sebentar
  • 6 ulas bawang merah
  • 1 sudu besar lada hitam
  • cili padi-di hiris
  • 1 biji bawang merah besar-hiris halus
  • santan pekat secukupnya
  • air perahan limau nipis
  • garam dan gula dan budu secukup rasa

Cara membuatnya

  • Buang isi ikan dari tulangnya dan tumbuk hingga halus.
  • Buang kulit dari jantung pisang yang paling keras. Kemudian belah dua dan rebus sehingga empuk.
  • Toskan jantung pisang dan ramas sedikit supaya air rebusan turun.Hiris nipis-nipis/halus
  • Sementara itu, tumbuk lada hitam dan bawang merah dan gula bersama-sama.Gaulkan bersama-sama  isi ikan yang telah ditumbuk tadi.
  • Kemudian campurkan ke dalam satu mangkuk-jantung pisang,isi ikan,cili padi ,santan,bawang merah hiris dan bahan tumbuk tadi.Tambah air limau nipis.
  • Masukkan garam,budu(pilihan)dan gula secukup rasa.
  • Siap untuk dihidangkan.

Rabu, 26 Disember 2012

KEPINGAN TAUHU RANGUP

Salam bahagia buat semua...
Penghujung Disember tinggal beberapa hari lagi.Kalau boleh saya nak masukkan semua entri dalam tahun 2012 sebelum tahun baru menjelma.Banyak perkara  yang saya tak sempat buat ikut masa yang telah saya rancangkan.Macam la kehidupan saya ni sibuk sangat.Tahun depan bila sekolah di buka bermula lah kembali rutin harian saya yang sama setiap hari.Semoga segalanya bahagia....
Mari kita tengok resepi Tauhu goreng rangup ni.Sedap di makan panas-panas sambil di cicah dengan sos cili.

KEPINGAN TAUHU RANGUP
Sumber:daridapursuzana

Bahan-bahan
  • 4 keping tauhu-belah dua dan potong nipis
  • 1 tangkai daun sup-potong halus
  • 1 cawan tepung berempah goreng serbaguna
  • air secukupnya
  • minyak secukupnya untuk menggoreng
Cara membuatnya
  • Panaskan minyak.Campurkan tepung berempah dengan air mengikut kepekatan yang bersesuaian. 
  • Tambahkan daun sup yang di potong halus dan gaul rata.
  • Celupkan kepingan kecil tauhu ke dalam adunan tepung dan goreng hingga warna keperangan. 
  • Bila masak,toskan minyaknya dan sedia untuk di hidang bersama sos pilihan.  


























Ta..ta  sampai jumpa lagi!.....

Selasa, 25 Disember 2012

DAGING GORENG DAUN BAWANG

Salam bahagia buat semua...

Selama beberapa hari ini saya tidak menulis disini kerana pergi bercuti dengan keluarga di Kuala Lumpur,Pahang dan Terengganu.Banyak plan yang tak jadi,dari plan A sampailah ke plan D!dek kerana hujan, cuma semasa di Kuala Lumpur sahaja panas terik pula.
Entri hari ini adalah daging goreng yang selalu saya buat jika rasa jemu makan daging goreng kunyit.Ia sedap di makan dengan nasi panas.Hujan-hujan begini kalau makan berlaukkan daging goreng ni,pasti menambah nasi lagi!

DAGING GORENG DAUN BAWANG
Sumber:daridapursuzana

Bahan-bahan
  • 250 gm. daging 
  • 1 biji lada merah-hiris nipis 
  • 1 labu bawang besar-belah dua dan potong separuh bulat
  • 2 batang daun bawang-potong panjang
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • sedikit garam
Cara membuatnya
  • Potong nipis daging dan gaulkan dengan sedikit garam dan serbuk lada hitam.Perapkan selama 2 jam.
  • Panaskan sedikit minyak dan masukkan daging tadi dan di goreng hingga hampir masak.
  • Tambahkan lada merah,bawang besar dan daun bawang serta gaulkan hingga rata.
  • Sesuaikan rasanya dan bila daging masak,bolehlah padamkan api dan sedia di hidang.

Khamis, 20 Disember 2012

PUDING SUSU KIWI

Salam bahagia buat semua ....
Oleh kerana lama tidak membuat puding,walaupun musim hujan ni saya buat juga sebab sudah lama tidak makan puding yang manis dan sejuk.Buah kiwi pun dah hampir sebulan ada dalam peti sejuk,mujur juga buahnya tidak cepat rosak.Rasa puding ini lemak dan sedikit rasa masam manis dari buah kiwi.
PUDING SUSU KIWI
Sumber:Yatimemorries.blogspot

Bahan-bahan
  • 700 ml. air
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 10 gm.serbuk agar-agar
  • 2 helai daun pandan
  • 400ml.susu segar/susu cair
  • 200 ml.santan
  • buah kiwi secukupnya
  • sedikit pewarna hijau    saya tambah
Cara membuatnya
  • Satukan serbuk agar-agar,air dan daun pandan dan masak selama 3 minit atau sehingga serbuk agar-agar sebati.
  • Masukkan gula pasir,pewarna hijau dan kacau hingga gula hancur.
  • Masukkan pula susu segar dan santan ke dalam adunan agar-agar.Kacau sebati.Kecilkan api semasa masukkan susu segar dan santan tadi
  • Tuangkan ke dalam bekas-bekas kecil atau acuan yang di sukai dan taburkan buah kiwi yang di potong dadu di atasnya.Saya membuatnya jadi dua lapis.
  • Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais,sedap makan sejuk.
*Saya telah mengisar sedikit buah kiwi dengan susu sebelum di masukkan ke dalam agar-agar.  

Rabu, 19 Disember 2012

ORANGE CHOCOLATE CUPCAKE

Salam bahgia buat semua..
Sudah sampai ke penghujung Disember...hati terasa sayu mengenangkan segala kenangan dan peristiwa dalam tahun ini yang hampir di tinggalkan.Entah apa yang saya lakukan di sepanjang tahun ini.Tengok-tengok dah sampai ke  penghujung tahun..seperti juga hidup kita yang semakin bertambah usia!
Okeylah  ini dia resepi Kek cawan yang saya buat semasa cuti sekolah ini.Kek coklat yang sedap di tambah pula dengan rasa oren.Anak-anak sukakannya.Seperti biasa sekejap sahaja sudah habis.

ORANGE CHOCOLATE CUPCAKE
Sumber:Rahel.blogspot.tq!

Bahan-bahan
  • 1 biji buah oren-buang biji
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 sudu besar serbuk koko
  • 1 sudu besar susu tepung
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • 1/4 sudu teh soda bikarbonat
  • 3/4 cawan gula pasir
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan minyak
  • 1/2 sudu teh esen vanila
  • 1 sudu besar jus pekat oren sunquick    saya tambah
Cara membuatnya
  • Satukan buah oren,gula pasir dan minyak dan telur.Kisar sehingga hancur.
  • Tuang bahan kisar ke dalam mangkuk,tambahkan bahan lain,kacau rata.
  • Sudukan ke dalam acuan 3/4 penuh.Bakar dalam ketuhar selama 20-25 minit pada suhu 170'C.

Isnin, 17 Disember 2012

TUMIS TOFU TELUR DAN SAYURAN


Salam bahagia buat semua..
Sekarang ni selalu saja masak sayur tumis air.Buat hari-hari dengan bahan yang berlainan.Ia tidaklah terasa jemu memakannya berbanding dengan sayur masak lemak.Saya pula jarang-jarang masak kuah lemak,jadi masak sayur sebegini selalu saja di buat hidangan  pada waktu makan.

TUMIS TOFU TELUR DAN SAYURAN
Sumber;daridapursuzana

Bahan-bahan
  • 2 batang tofu telur
  • 3 helai daun kubis-di potong kecil
  • 1 biji tomato-potong enam
  • 2 tangkai sawi hijau
  • 3 biji cili padi-diketuk
  • 1 biji bawang besar-potong nipis
  • 5 ulas bawang putih-di ketuk
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • 1 kiub pati ikan bilis
  • 1 biji telur-di pukul sedikit
  • garam/gula secukup rasa
  • 1 sudu teh serbuk  Maggi cukup rasa
Cara membuatnya
  • tofu telur di potong bulat kepada 4 keping(semuanya jadi 8 keping).Panaskan minyak dan goreng tofu telur sehingga perang.Angkat dan toskan minyaknya.
  • Tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga naik baunya.Tambahkan air secukupnya untuk kuah .
  • Masukkan pati ikan bilis dan serbuk lada hitam.
  • Bila kuah mendidih masukkan telur dan kacau sekejap sayur sawi ,kubis dan cili padi.
  • Sesuaikan rasa kuah sayurnya dengan maggi cukup rasa, garam dan gula jika perlu.Masukkan tomato dan tofu telur tadi dan padamkan api.
  • Sedia untuk di hidangkan.

Ahad, 16 Disember 2012

KETUPAT SOTONG


Salam bahagia buat semua....
Ketupat sotong adalah makanan yang menjadi kesukaan abang yang tengah.Dia yang minta saya buatkan ketupat sotong ini setelah begitu lama saya tidak membuatnya kerana musim hujan ni susah nak cari sotong yang sesuai untuk di buat ketupat .Mujur juga sotong ini ada di jual kat TESCO.Dulu-dulu masa baru-baru kahwin,buat Ketupat sotong selalu saja 'meletop' sebab saya sumbat pulut tu sampai penuh badan sotong!!...

KETUPAT SOTONG

Bahan-bahan  

Sumber:daridapursuzana

  • 10 ekor sotong sederhana besar
  • beras pulut
  • santan sederhana pekat
  • gula melaka
  • sedikit garam
  • gula secukupnya 
  • sedikit hirisan halia
  • beberapa helai daun pandan
  • 10 batang lidi pendek-untuk cucuk kepala sotong

Cara membuatnya


  • Bersihkan beras pulut dan rendam selama lebih kurang 2 jam .Toskan beras pulut dan ketepikan. 
  • Bersihkan sotong dan buang kulit luarnya yang nipis dan pisahkan kepala dari badan sotong.Basuh bersih dan toskan.
  • Ambil beras pulut dan campurkan dengan separuh dari santan .
  • Isikan beras pulut ke dalam sotong separuh penuh.Tutupkan dengan kepala sotong.Ambil lidi pendek tadi dan cucuk kepala sotong dengan lidi supaya kepala tak tercabut.
  • Rebuslah sotong bersama santan,daun pandan dan hirisan halia dengan api yang perlahan.Kalau api kuat ia akan pecah.
  • Bila pulut di dalam sotong masak,masukkan garam, gula melaka dan gula jika perlu.Masak lagi sehingga pekat dan gula melaka hancur sepenuhnya.Tambahkan garam secukup rasa.
  • Sesuaikan rasanya mengikut citarasa sendiri.Citarasa saya-ketupat sotong yang saya buat ni tidaklah begitu manis sangat dan kuahnya ada rasa aroma halia.

Sabtu, 15 Disember 2012

MOO-MOO CAKE

 
Salam bahagia buat semua.
Kek ini adalah kek sponge gulung yang bercorak lembut yang bertompok-tompok seperti lembu orang putih! Keknya cukup lembut dan krimnya boleh dipelbagaikan.Di dalam resepi ini saya menggunakan krim putar.Macam biasa la kalau buat kek gulung tu mesti krimnya bersepah!!...
 
MOO-MOO CAKE
Sumber:Paty's kitchen

Bahan-bahan kek 
  • 8 biji telur gred A-asingkan putih dan kuning telur
  • 60 gm madu
  • 100 gm tepung gandum
  • 60 gm mentega cair
  • secubit garam
  • 80 gm gula kastor
  • 1 sdt serbuk bamboo charchoal            saya ganti dengan serbuk koko 
  • serbuk oreo untuk taburan
Krim
  • 6 biji telur
  • 100 gm gula halus
  • 30 gm tepung jagung
  • 10 gm tepung gandum 
  • 500 ml susu segar
  • 1 batang vanilla pod        
  • 15 gm mentega
  • 300 ml krim putar
Cara membuatnya
  • Pukul kuning telur dengan tepung sehingga licin. Kemudian masukkan mentega cair dan letak sebelah.
  • Pukul putih telur, gula dan garam sehingga pekat dan gebu, kemudian satukan dengan adunan kuning telur.
  • Keluarkan 80 gm dari adunan dan masukkan bamboo charcoal dan letak sebelah.
  • Pipekan adunan charcoal seperti tompok-tompok dalam loyang pembakar 14 x 14.Kemudian curahkan adunan putih ke atasnya. Kemudian bakar pada suhu 190'c selama 9 minit.
Cara buat krim
  • Sementara itu sediakan inti atau fillingnya. Pukul telur, gula, tepung jagung dan tepung. Pukul sehingga sebati.
  • Panaskan susu dan curahkan ke dalam adunan telur tadi.
  • Panaskan adunan atas api kecil.Kacau sehingga adunan menjadi pekat dan letak sebelah.
  • Bila krim sudah sejuk.Mesin sehingga menjadi seperti krim.Keluarkan kek yang masak tadi sejukkan dan balikkan.B
  • Bahagian bercorak di bawah manakala bahagian kosong di atas. 
  • Potong hujung tepi kek 45 darjah bagi memudahkan bila digulung nanti.Sapukan krim.
  • Taburkan serbuk oreo dan gulung kek kemas-kemas. 
  • Sejukkan dahulu sebelum di potong.

KEPAK AYAM PANGGANG BERMADU

Salam bahagia buat semua...
Saya dapat cuti sehari pada hari ini.Pagi-pagi dah masuk dapur nak release tension dengan memasak-perkara yang paling saya suka buat kalau penyakit 'M' tidak melanda!.Hari ini saya masak kepak ayam yang menjadi kegemaran saya.Kalau ayam seekor tu,bahagian ni yang paling saya suka.Resepinya mudah sahaja.Jika menggunakan seekor ayam,bahan-bahan boleh di adjust mengikut kesesuaian sendiri.Ia amat sedap dan menyelerakan.


KEPAK AYAM BERMADU
Sumber:Anymz.my kitchen.tq

Bahan-bahan
  • 4 keping kepak ayam
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar kicap masin
  • 1 sudu teh kicap pekat    saya ganti dengan 2 sudu besar kicap saus manis Heinz
  • 3 sudu besar madu
  • 2 ulas bawang putih-di sagat
  • sedikit halia-di sagat
Cara membuatnya
Gaul semua bahan bersama dan di perap semalaman atau sekurang-kurangnya 2 jam
Dah siap, panggang atas bara atau boleh juga di panggang dalam oven dengan kepanasan 180'C,bergantung pada oven masing-masing.
*saya membakarnya di dalam pemanggang ajaib.

Khamis, 13 Disember 2012

BAKED SANDWICH
























Salam bahagia buat semua...
Saya baru sahaja pulang dari kerja syif petang,dah hampir sebelas malam tapi mata masih tak mengantuk lagi walaupun badan berasa penat.Saya masukkan satu lagi entri makanan kudapan yang sesuai di makan bila-bila sahaja dan paling sesuai di buat hidangan pada waktu petang bersama secawan Nescafe/teh.Ia sedap di makan ketika masih suam di mana rotinya masih garing lagi.Terasa keranggupannya.
BAKED SANDWICH
Sumber:tulip77@my resepi.com

Bahan -bahan
  • 8 keping roti sandwich
Bahan inti
  • bawang merah-dadu        saya guna bawang besar
  • bawang putih -cincang halus
  • cincangan isi ayam/daging
  • sayur campur(frozen)  saya guna karot dan kentang dadu
  • sos cili
  • sos tomato
  • serbuk lada hitam
  • garam
  • parutan keju
Cara membuat bakul roti
  • Panaskan oven pada suhu 180'C.Roti di gelek nipis.
  • Gunakan penekap bergerigi dan tekap roti serta masukkan kedalam acuan tart dan di tekan sedikit supaya rata.
  • Bakar selama 7-8 minit bergantung kepada oven masing-masing.Angkat dan sejukkan.
Untuk intinya
  • Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik baunya.
  • Masukkan cincangan isi ayam/daging dan serbuk lada hitam dan gaul rata.
  • Masukkan sos cili,sos tomato dan sayur campur.Kacau sebati.
  • Masak sehingga inti nampak sedikit kering.Perasakan dengan sedikit garam jika perlu.Angkat.
  • Letakkan inti kedalam bakul roti ,taburkan keju parut diatasnya dan bakar sekejap.Bila keju sudah mencair bolehlah di angkat.

Rabu, 12 Disember 2012

KUIH KETAYAP



Salam bahagia buat semua...
Hari ini tarikh cantik 12.12.12 ,kuih ketayap mendapat tempat untuk masuk ke blog ini dulu.Sebenarnya masih banyak lagi resepi yang saya nak postkan disini cuma masa dan keadaan tidak mengizinkan.Selalunya saya jarang membuat kuih tempatan.Tetapi oleh kerana si bongsu Azim suka sangat makan kuih ni jadi saya cuba belajar membuatnya dan alhamdulillah ia menjadi.Tapi ada juga komen darinya,kenapa intinya warna coklat.Sebenarnya saya dah terlupa yang dia suka makan Kuih ketayap yang inti kelapanya putih!.Nantilah Azim lain kali mama buat kuih ketayap yang intinya putih pula.Ni baru nak belajar buat...

KUIH KETAYAP
Sumber:Periuktanah.blogspot.tq
Bahan-bahan

A) Inti
  • 1 mangkuk kelapa parut putih sahaja. (lebih elok kalau ada yang muda sikit dan diparut halus)
  • 1/2 cawan air gula merah
  • 1 sudu besar gula putih (tambah jika kurang manis) 
 *saya masak bersama 3 helai daun pandan
Cara membuatnya
  • Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan kacau hingga kering seperti di dalam gambar. Gunakan api sederhana. Rasa sedikit ketika hampir kering dan tambah gula putih jika kurang manis.
B) Bahan tepungnya
  • 1 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/2 sudu teh garam
  • 2 cawan air
  • 1 sudu besar air pandan
    sedikit pewarna hijau
  • minyak untuk mendadar
*Saya tidak menggunakan minyak utk.mendadar manakala daun pandan di mesin dengan 2 cawan air seperti dalam resepi di atas.
Cara membuatnya
  • Campurkan kesemuanya di dalam mangkuk dan kacau sebati menggunakan pemukul.
  • Bila sebati, tapiskan ke dalam mangkuk lain.
  • Panaskan kuali dan sediakan minyak di dalam mangkuk. Letak satu sudu kecil minyak di keliling kuali.
  • Masukkan 1 senduk kecil adunan ke dalam kuali. Mulakan dari tepi kuali, angkat dan golekkan kuali agar adunan rata.
  • Bila warna ketayap sekata menunjukkan kuih sudah masak seperti dalam gambar.
  • Ulang proses mendadar hingga adunan habis.
  • Bila habis kesemuanya, letakkan inti dan gulung seperti di dalam gambar. Sedia di hidang.