style="text-align: center"

Sabtu, 31 Disember 2016

THROWBACK 2016..

Asalam buat semua..
Tak sampai satu jam lagi ketika catatan ini di buat  kita akan meninggalkan tahun 2016
Tahun yang paling bermakna buat saya.
Pertemuan semula dengan kawan-kawan lama sudah tentunya menjadi satu kenangan yang paling abadi di hati ini...
Syukur,Alhamdulillah kerana saya masih di panjangkan umur untuk bertemu semula dengan kawan-kawan lama yang sudah berpuluh tahun tidak di temui.
Berpisah ketika masih muda remaja dan bertemu semula di kala usia sudah hampir separuh abad.
Amat berbeza sekali dengan zaman sekarang yang serba canggih dalam serba-serbi aplikasi yang membolehkan mereka sentiasa berhubung,bukan seperti kita-kita dahulu.
Banyak cerita bahagia yang ingin di kongsi..
Banyak kenangan yang kembali di ceritakan semula.
             Pertemuan semula dengan rakan sekolej mengimbau semula kenangan ketika kami berumur 19 tahun.Kami sekelas semuanya perempuan.tetap ceria dan havoc seperti dulu !..hu..ha..huhaa.
                                    ..dan juga sentiasa ceria dengan kawan-kawan sekarang,,
...with a broken bone.I swear I live..buat pesakit-pesakit saya.
Allah maha pengasih..mempertemukan semula saya dan ibu saudara yang lebih 20 tahun tidak di temui.. juga dalam tahun 2016.
Tak lupa juga buat rakan-rakan blogger walau di mana jua anda berada.Maaf sekiranya ada tulisan saya yang tidak di sukai,gambar-gambar saya yang tak sanggup mata memandang dan juga post-post yang membosankan.Terimakasih semua di atas segala perkongsian resepi selama ini.Saya akan terus menulis di sini ..selagi masa dan kesihatan mengizinkan.
Berirama senandung semalam..ku terkenang peristiwa silam..
Banyak juga saya jumpa gambar-gambar dalam blog saya yang di ambil tanpa izin di dalam page FB, itupun saya maafkan.Sampai jumpa lagi..

Khamis, 29 Disember 2016

KEK MARBLE

+++++
Assalam buat semua..
Dah lama tak makan kek mentega kosong.
Kek ni gebu dan moist serta berbau harum.
Kek lejen ni sebenarnya sentiasa di sukai sampai bila-bila pun.
Zaman muda-muda dulu,kalau dapat buat kek macam ni dah kira pandai la.
Sampai ke hari ini pun saya masih menyukainya.
Kalau buat sendiri tu,rasanya lagi sedap..lagipun boleh makan time suam-suam.Jumpa resepi masa jalan-jalan kat FB@ Koleksi kek sedap.Thanks.
Let's try baking

KEK MARBLE

Bahan-bahan
150 gm marjerin daisy
130 gm gula kastor
160 gm tepung superfine/self raising flour
3 biji telur
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh esen vanila
pewarna pilihan

Cara membuatnya

  • Putar marjerin dan gula hingga kembang dan gebu(5-7 minit).
  • Pecahkan telur dalam mangkuk dan campur dengan susu dan esen vanila.Kacau rata.
  • Masukkan dalam adunan yang di putar sedikit demi sedikit sambil terus di putar.
  • Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit dengan cara kaup-balik hingga rata.
  • Bahagikan kepada 3 bahagian dan campurkan pewarna pilihan.
  • Alaskan loyang dengan baking sheet .
  • Lapiskan 2 sudu besar setiap warna yang berlainan untuk dapatkan efek belang-belang.
  • Buat sehingga habis.
  • Bakar dalam oven dengan suhu 170 'c selama 1 jam atau sehingga masak bergantung pada oven masing-masing.


Isnin, 26 Disember 2016

BELUT GORENG KUNYIT

Assalam buat semua..
Bukan semua orang boleh makan belut termasuk saya sendiri
tapi saya boleh memasaknya dengan syarat bagi yang dah siap dibersihkan .
belut ini pula telah di potong siap oleh penjualnya.
ada orang tu pula,suka makan belut tapi tak nak potong belut ☺.
Azim suka makan belut goreng,sebab tu lah saya boleh memasaknya.Tahan saja...
Let's try masak

BELUT GORENG KUNYIT

Bahan A
250 gm belut-dibersihkan.
1 sudu besar serbuk kari ikan
1/2 inci halia-di parut
1 sudu besar serbuk cukup rasa maggi
1 sudu kecil serbuk cii kering
1 sudu teh gula perang
1 sudu teh serbuk kunyit
garam secukup rasa
serbuk lada hitam
2 cawan minyak untuk menggoreng

Bahan B
1/2 labu bawang besar-hiris nipis
1 biji cili merah-buang biji dan hiris nipis
2 tangkai kacang panjang-potong 1 inci

Cara membuatnya

  • Belut yang telah di bersihkan di gaul dengan bahan-bahan di atas kecuali bahan B.
  • Perapkan seketika.
  • Panaskan 2 cawan minyak masak.
  • Goreng belut hingga garing dan sentiasa di balik-balikkan supaya masak sama rata.
  • Angkat dan letak belut goreng dalam penapis besi dan toskan minyak.
  • Kemudian letakkan belut goreng di atas kertas serap minyak.
  • Menggunakan minyak yang sama,goreng bawang besar,cili merah dan kacang panjang hingga lembut.
  • Taburkan di atas belut goreng tadi.
  • Sedia untuk di hidangkan dengan nasi putih.

Isnin, 19 Disember 2016

APAM MINI INTI KASTARD

Assalam buat semua..
Try buat Apam mini pula..resepinya ringkas sahaja yang saya jumpa dari group Masak Apa Hari Ini/MAHN
Nama lain yang seumpamanya-Apam balik mini,Apom Kastard
Di sini biasanya inti di buat warna merah.
Letak inti banyak sikit kat tengah baru nampak kembung.
Yang saya buat tu nampak leper saja sebab letak sikit intinya.
Let's try buat

APAM MINI INTI KASTARD

Bahan-bahan
1 biji telur
1/2 cawan air
1/2 cawan susu cair
1/4 cawan gula
1 cawan tepunggandum
1 sudu besar minyak masak
1 sudu teh serbuk penaik

Cara membuatnya
  • Semua bahan di atas di blend.
  • Panaskan kuali non stick.Sapu sedikit minyak.
  • Ambil satu senduk kecil dan dadar nipis adunan hingga habis.
Bahan inti
1 cawan tepung kastard
2 dan 1/2 cawan air
susu pekat-ikut manis sendiri
secubit garam

Masak semua bahan di atas api perlahan sampai pekat dan berkilat
Paipkan di tengah Apam mini dan lipat dua.
Sedia untuk di hidangkan. 

Sabtu, 17 Disember 2016

ONE-POT LEMON GARLIC SHRIMP PASTA

Assalam buat semua
Main masak-masak hari ini..
Banyak lagi stok pasta yang saya tak buat duk tersimpan dalam kabinet dapur.
Kalau masak pun,ambil sikit-sikit saja sebab tu lambat habis.
Nak buat banyak,tetamu dapur tak ramai pula.
Apapun memasak perlu di teruskan juga. 
Resepi pasta kali ini dari Tasty/FB
Let's try buat

ONE-POT LEMON GARLIC PASTA

Bahan-bahan
240 gm pasta Linguine
2 sudu besar minyak zaitun
2 sudu besar butter
4 ulas bawang putih-cincang halus
1 sudu teh crushed red pepper
500 gm shrimp -buang kulit
garam dan serbuk lada hitam

1 sudu kecil dried oregano
4 cawan baby spinach
6 sudu besar butter
2 sudu besar parsli cincang
1/4 cawan parmesan
1 sudu besar jus lemon

Cara membuatnya

  • Rebus pasta sampai masak dan toskan.
  • Panaskan minyak zaitun dan butter.
  • Masukkan bawang putih cincang dan tumis sampai naik baunya.
  • Masukkan crushed red pepper dan udang.
  • Tambahkan serbuk lada hitam,dried oregano dan garam secukup rasa.
  • Masukkan baby spinach dan pasta .
  • Gaul hingga rata.
  • Kemudian masukkan 6 sudu besar butter,parmesan dan parsli cincang dan gaul rata.
  • Akhir sekali masukkan jus lemon.Kacau rata dan bolehlah di angkat.

Rabu, 14 Disember 2016

MOIST CHOCOLATE CHIP BANANA CAKE

 Assalam buat semua..yang sudi singgah di sini,
Resepi Kek Pisang yang saya jumpa masa 'jalan-jalan' kat FB.
Dari Danish's Red Kitchen,Danish Harraz yang baru berusia 9 tahun tapi dah pandai masak dan buat kek.
Mokcik kongsi resepi di sini pula la ye,Abang Danish.Thanks.
Cara membuatnya amat ringkas dan cepat siap pula.
Kek ini sesuai di makan begitu sahaja atau boleh juga drizzle dengan coklat di atasnya.
Rasanya tidak begitu manis,sesuai untuk mokcik. 
Sesuai sangat la tu,,bukan ke dalam kek ni ada gula..
Tak apa..mokcik makan sekeping jer!.
Let's try baking.

MOIST CHOCOLATE CHIP BANANA CAKE

Bahan-bahan
2 cawan pisang masak yang sudah di lecek
2/3 cawan pure butter-di cairkan
2 cawan tepung serbaguna
2 biji telur
1 dan 1/2 cawan gula kastor-sila tambah kalau nak manis
2 sudu teh baking powder
2 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh garam halus
secubit cinnamon powder
1 cawan semi sweet mini coklat cip
boleh tambah apa- apa nuts jika suka

Hiasan/optional
coklat cip
almond flakes
chocolate drizzle

Cara membuatnya
  • Panaskan oven pada suhu 160'c.
  • Gris bundt pan atau baking tray size 9x13 dengan parchmen paper.
  • Ayak bahan kering dalam satu bekas.
  • Dalam bekas pisang lecek,masukkan telur,gula dan butter cair.
  • Gaul sebati.
  • Masukkan bahan kering dan kaup-balik kan sahaja hingga rata.
  • Masukkan cokat cip.Jangan overmix/terlebih gaul.
  • Tuang dalam acuan bundt pan atau baking tray.
  • Taburkan dengan sedikit coklat cip dan almond flakes di atasnya.
  • Bakar selama 40-50 minit sehingga bahagian atas agak keperangan sedikit atau sehingga masak bergantung pada oven masing-masing.
*Kek ni lebih sedap selepas di biarkan semalaman.❇

Ahad, 11 Disember 2016

FRIED COCONUT SHRIMP

 Assalam buat semua..
Kali pertama cuba buat Fried Coconut Shrimp☻
Rasanya...sedap,aroma dan rasa lemak kelapa yang wangi lain dari kebiasaan . 
Dah la crispy,makan panas-panas pula,lepas satu-satu masuk mulut
Azim yang tak pernah makan udang pun saya paksa makan.
Boleh cakap ..sedap.Tu la tak nak makan udang sangat!
Best makan dengan sos cili Thai tapi tak ada stok pada masa kejadian.
Saya tukar pada sos mayonis.Sos dalam resepi ni juga nampak macam best.Nanti lain kali jika ada bahan,saya nak try buat.
Ada juga satu dua bahan saya gantikan dengan bahan lain yang sesuai.
Resepi asal dan video cara membuatnya ada kat Tastemade/FB
Let's try buat

 FRIED COCONUT SHRIMP from Tastemade.☺

Bahan-bahan
500 gm shrimp
2 biji telur
1/2 cawan tepung serbaguna
1/4 cawan cuka makan
1/2 sudu teh garlic powder
1/4 suud teh cayenne powder
3/4 cawan sweeten shredded coconut.  saya guna dessicated coconut
1 cawan panko/serbuk roti
garam dan serbuk lada putih secukup rasa
minyak untuk menggoreng

untuk sos
oren marmalade
jus mangga
hirisan cili merah 
cuka epal
*saya gantikan sos ini dengan sos mayonis/sos cili Thai.
Cara membuatnya

  • Potong shrimp bentuk rama-rama-buang kulit,belah belakang dan tinggalkan hujung ekornya.
  • Perasakan dengan garam dan serbuk lada sulah.Ketepikan.
  • Dalam mangkuk,satukan telur,cuka makan,tepung serbaguna,cayenne powder,garlic powder.
  • Dalam mangkuk lain satukan serbuk panko dan kelapa parut kering.
  • Pegang hujung ekor shrimp,celupkan ke dalam adunan bater dan salutkan dengan adunan serbuk roti .
  • Panaskan minyak dan goreng hingga golden brown dan crispy.
  • Toskan atas paper towel dan buat sampai habis
  • Campurkan semua bahan sos.
  • Perah sedikit jus lemon di atas shrimp.
  • Sedia untuk di hidangkan.

Jumaat, 9 Disember 2016

MOIST BANANA CUPCAKE

Assalam buat semua..
Kek cawan pisang untuk anak-anak dalam cuti sekolah ni.
Sentiasa ada pisang masak di dapur saya,buang kulitnya dan simpan dalam peti sejuk.Ia akan tahan lama. 
Esok abang Amzar dah nak balik ke kolej semula.
Tinggal lah Azim sorang-sorang, makin bosan la dia.
Saya pun..bosan juga sebab tu suka main masak-masak.
Let's try baking

Bahan-bahan
4 biji pisang-di hancurkan
1 cawan gula kastor
1 cawan minyak jagung
4 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanila

Bahan ayak
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Cara membuatnya

  • Panaskan oven pada suhu 170'c.
  • Putar gula,telur dan minyak dalam anggaran 3-5 minit atau hingga kelihatan putih.
  • Masukkan pisang,esen vanila dan gaul rata.
  • Masukkan tepung yang telah di ayak sedikit demi sedikit.
  • Kacau sebati dengan spatula.
  • Tuang dalam acuan cawan kertas dan bakar sehingga masak bergantung pada oven masing-masing.

Selasa, 6 Disember 2016

VOL-AU-VENT


Assalam buat semua..
Kali ini saya nak kongsi satu resepi yang saya buat dalam cuti sekolah ni.
Anak-anak suka makan,tapi mereka tak berapa pandai menyebutnya.Pening saya nak ingatkan kembali apa yang pernah saya buat sebelum ini.
Sehinggalah mereka tunjukkan saya gambar yang pernah saya postkan dulu.
Baru lah tau apa yang sebenarnya.Pelupa tahap 4...
Terbelit lidah nak menyebutnya kata kakak Afiqah
Saya menggunakan pastry puff homemade dan intinya versi sendiri
Letak lah inti apa pun semua nya sedap belaka. 
Let's try buat.

Bahan-bahan
10 keping pastry puff
10 keping pepperoni daging
1 batang sosej
hirisan daun bawang

Sos putih
1/4 cawan mentega
1/4 cawan tepung gandum
1 cawan krim putar/susu segar
serbuk lada hitam
1 sudu besar serbuk cheese
1/2 kiub pati ayam

Untuk glis
1 biji kuning telur
setitis pewarna kuning
Cara membuatnya

  • Panaskan air dan celur pepperoni dan sosej sebentar.Toskan
  • Potong sosej bentuk kiub kecil.Ketepikan.
  • Ambil sekeping pastri puff dan tekap dengan acuan bulat/ring cutter.Tekap kesemuanya hingga habis.
  • Taburkan sedikit tepung ke dalam dulang pembakar.
  • Letak 5 keping potongan pastri di dalam dulang pembakar.
  • Sementara 5 keping lagi tekap dengan acuan bulat yang lebih kecil untuk membentuk lubang di tengahnya.
  • Letakkan di atas kepingan yang pertama tadi.
  • Gliskan denagn kuning telur.
  • Lebihan bahagian tengah boleh di bakar bersama.
  • Bakar di dalam oven dengan suhu 150'c selama 15 minit atau sehingga garing dan naik mengembang.
  • Keluarkan dari oven dan tekan sedikit bahagian tengah untuk membentuk lekukan.Ketepikan.
Buat sos putih

  • Cairkan mentega dan masukkan tepung gandun.Kacau rata.
  • Tambahkan susu segar atau krim putar dan kacau sehingga licin.
  • Masukkan serbuk cheese,kiub pati ayam dan serbuk lada hitam.
  • Sesuaikan rasa dan jika pekat sangat tambahkan sedikit air.

Ambil pastri yang telah siap di bakar,sudukan sos putih ke dalamnya.
Taburkan hirisan daun bawang
Letakkan pepperoni dan sosej di dalam sos putih
Sedia untuk di hidangkan.
Lebihan pastri bentuk kecil tadi boleh di cicah dengan sos putih.