Ahad, 16 Ogos 2015

STREET ART @LAMAN SENI, LORONG CEK MEK MOLEK .






As-Salam buat semua..
Ini dia Laman Seni ,Lorong Cek Mek Molek Street Art,Machang,Kelantan.
Akhirnya sampai juga saya ke bandar Machang,Kelantan(macamlah duk jauh sangat!).Hari ini saya ingin kongsikan beberapa keping gambat street art yang saya ambil semasa singgah sekejap di bandar Machang semasa perjalanan balik dari melawat ibu saudara di Kuala Krai.
Walau dah setahun berlalu dari tarikh ia di lukis,ini kali pertama saya datang ke sini semata-mata untuk mengambil gambar street art yang cantik ini.Beberapa kali dah berjanji dengan my bodyguard untuk bawa saya ke tempat ini,tapi sentiasa sahaja tak kesampaian kerana kesibukan.
Ia di hasilkan oleh pelajar Art and Design UITM Kampus Machang,Kelantan bersama pelajar Sekolah Menengah Sains Machang.Sebagai seorang yang sukakan seni terutama lukisan,saya begitu teruja untuk melihat sendiri tempat ini dan merakamkan gambar street art yang cantik ini.

 Mural Tugu Negara bertemakan patriotisme
Ia tidaklah sepanjang street art di Syah Alam dan Penang tapi dah cukup memuaskan hati saya.Setelah hampir setahun dari tarikh ia di rasmikan,baru berpeluang untuk sampai ke sini.Asyik duk pusing Kota Bharu saja,tempat lain dalam Kelantan pun tak habis teroka lagi!
Terjumpa kali pertama dengan tempat ini semasa blog walking dan tak sangka pula ada tempat macam ni di kelantan.Dah tak jauh perjalanan...permandangan pun tak luas,hari-hari pun nampak ubat sahaja!
Mural akuarium Ikan Piranha..Cantik sungguh!
Unfortunately hanya beberapa keping gambar ni sahaja yang terselamat.Saya cuai lagi hingga terdelete banyak gambar semasa copy paste dari kamera ke komputer.Rasanya kena pergi sekali lagi untuk part 2 pula ambil gambar lain untuk simpan dalam blog buat kenangan anak-anak.Saya enjoy saja dengan gambar-gambar street art ni walaupun ambil gambar tengah panas.
Ia adalah projek bersama Toyota Eco Youth Programme yang bertemakan kelestarian alam untuk menghidupkan lorong terbiar di belakang bangunan dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia dan para pelajar dari sekolah yang terpilih.Ia menghasikan mural,grafiti dan arca cantik dengan peibagai tema seperti kebudayaan,patriotime dan lukisan 3D.


Mural keluarga orang zaman batu bersama  keturunan yang entah keberapa..baru pertama kali jumpa!

Walaupun ia tidak sehebat street art di tempat lain,tapi ia cukup bermakna buat saya.Bagi yang sudah lama tidak kembali ke sini..pulanglah sekali-sekala kerana masih ada yang indah di sini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan