Sabtu, 29 Oktober 2011

SAHABAT SEJATI

SAHABAT UMPAMA TANGAN DAN MATA
Masih adakah sahabat sejati di dunia ini?barangkali ada yang menjawab YA dan ada juga yang mengatakan TIDAK.Kebanyakkan orang akan kata ,kawan memang ramai tetapi sahabat belum tentu.Sebab antara kawan dan sahabat ada perbezaan.
Kawan senang di cari tetapi tidak sahabat.Kita boleh berkawan dengan sesiapa sahaja yang kita suka dan memiliki seberapa ramai  kawan yang kita mahu(macam kat Facebook tu).Namun sahabat hanyalah untuk orang tertentu sahaja.Sahabat lebih akrab hubungannya.Susah senang segalanya boleh di kongsi bersama.
Apa pula kaitan tangan dan mata dengan persahabatan.Jawapannya adalah persahabatan itu seperti tangan dan mata.Ketika tangan terluka,mata menangis dan saat mata menangis,tangan menghapuskan air mata.

Sahabat sejati adalah sahabat yang sama-sama mahu menempuh saat suka dan duka.Sahabat begini sesungguhnya susah di temui tetapi ada di dunia ini. Cuma masa dan keadaan  akan menemukam kita dengan sahabat sejati.
                                                                                                                                                             Pengalaman kita bersama sahabat kadang-kadang membuatkan kita sangat lelah dan terasa jengkel.Tetapi itulah yang mengikat tali  persahabatan semakin mempunyai nilai indah.
Setiap pesahabatan akan berdepan dengan cabaran tetapi akan sentiasa mengatasi cabaran hingga mengukuhkan perhubungan itu.Sahabat akan mewarnakan dunia persahabtan dengan segala pengalaman suka dan duka.kadangkala terhibur,adakala berjauh hati,di beri perhatian,tidak kurang di kecewakan,didengar dan diabaikan,dibantu- ditolak namun semua itu tidak pernah sengaja di lakukan.

Semua orang memerlukan sahabat sejati,namun tidak semua orang beruntung mendapatkannya.Banyak juga orang yang telah menikmati indahnya persahabatan.Namun ada juga  yang begitu hancur  kerana di khianati sahabatnya.


Sumber:Mingguan Wanita Julai 2011
Gambar:Cik Google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan