Isnin, 30 Januari 2012

IKAN ASAM PEDAS


Salam bahagia buat semua..
Kembali bertemu di sini,masa yang tersangat sibuk ini membataskan saya untuk selalu berada di sini.Tetapi setakat ini saya masih tidak di kawal oleh masa.Masih sempat untuk menyiapkan rutin harian.Hari ini saya ingin kongsikan resipi Ikan Masak Asam Pedas yang menjadi kesukaan saya.Ikan yang biasanya di gunakan ialah Ikan kembung,Ikan tenggiri dan Ikan patin.Ikan -ikan lain boleh juga di gunakan.Di dalam resipi ini saya menggunakan Ikan tongkol.Orang Kelantan memanggilnya Ikan Aya.Manakala sayur bendi tak dapat di masukkan sebab berada di pasar!.he..he

IKAN MASAK ASAM PEDAS
Sumber:www.potretkasih.com/thanks

Bahan-bahan

  • 3-5 ekor ikan(pilihan)
  • 10-20 cili kering-
  • 1 labu bawang besar- dikisar
  • 3 ulas bawang putih- dikisar
  • 1 inci halia- dikisar
  • 1/2 inci kunyit -dikisar
  • sedikit belacan 
  • 2 biji tomato-  di kisar
  • sedikit daun kesum
  • 4-8 biji bendi
  • Air asam jawa/asam gelugur/air limau nipis secukupnya
  • garam, gula

Cara membuatnya
  • Tumis bahan kisar dan belacan ( jika suka) kecuali buah tomato hingga naik minyak.
  • Masukkan buah tomato  kisar, air asam jawa dan air secukupnya.
  • Apabila kuah mengelegak masukkan ikan dan bendi.
  • Apabila ikan masak sesuaikan rasa dan akhir sekali masukkan daun kesum.
  • Kacau seketika dan angkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan