Rabu, 9 Januari 2013

AMERICAN CHOCOLATE CAKE

Salam bahagia buat semua...

Saya bermuhasabah diri hari ini dan kesimpulannya kita perlu berdamping dengan orang yang positif barulah kita akan jadi lebih positif.Dan lebih baik lagi,jadilah diri sendiri..
Hari ini nak tayang kek pula.Dah lama tak buat kek.Kalau lama -lama tak buat biasanya cepat saja habisnya.Sudah semestinya pilihan pertama adalah kek coklat yang saya jumpa resepinya semasa blog walking.Saya menggunakan krim putar dan topping coklat dan di taburi dengan milo nugget di atasnya.
AMERICAN CHOCOLATE CAKE
Sumber:jom makan.blogspot

Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan gula kastor  saya guna 3/4 cawan
  • 3/4 cawan serbuk koko
  • 2 sudu teh baking powder
  • 2 sudu teh baking soda
  • 2 biji telur
  • 1 cawan susu segar
  • 1 cawan minyak jagung
  • 1 sudu ten esen vanila
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh serbuk nescafe campur dengan 1 cawan air panas.
Cara membuatnya
  • Ayak tepung gandum,serbuk koko,baking powder dan baking soda bersama.Ketepikan.
  • Panaskan oven dengan suhu 170'C.
  • Pukul  telur,susu dan minyak jagung sebentar,lebih kurang 1/2 minit.Masukkan bahan yang di ayak,susu dan air nescafe.Kacau dengan senduk kayu.
  • Bakar di dalam oven yang telah di panaskan tadi selama 45 minit atau sehingga masak bergantung kepada oven masing-masing.
  • Bila telah masak,sejukkan dahulu sebelum di letakkan topping.
 topping coklat
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar mentega
  • 3 sudu besar susu segar/susu cair
Cara membuatnya 
Masak semua bahan di atas api perlahan hingga sebati dan kelihatan berkilat dan sedikit pekat.
Sejukkan sebentar  ,barulah di curahkan ke atas kek

Kek saya buat di atas..
Terlebih dahulu saya  menyapu krim putar pada kek dan sejukkan di dalam peti ais.Kemudian di curahkan dengan topping coklat barulah di taburkan milo nugget yang di cincang kasar ke atasnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan