Ahad, 31 Mac 2013

SLICE CHOCOLATE CAKE

As-Salam buat semua...

Dah lama tak buat Kek coklat dan pada kali ini saya cuba buat Kek coklat dengan menggunakan resepi Slice Chocolate Cake.Sedap pun rasanya dan macam biasa kalau kek coklat anak-anak memang suka.Kalau boleh saya ingin cuba buat semua resepi Kek coklat yang berlainan yang ada dalam simpanan saya walaupun ia mengambil sedikit masa untuk mencuba kesemuanya. 
Pada mulanya saya bercadang untuk melapis kek ini sebanyak 3 lapisan tapi tiba-tiba kemalasan dan keletihan melanda jadi saya cuma buat 2 lapisan sahaja sebab tu lah lapisannya ada satu di bawah dan satu di atas..al-kisahnya...

SLICE CHOCOLATE CAKE
Sumber:Jom makan.Blogspot

Bahan-bahan
2 cawan gula kastor  saya letak 1 1/2 cawan
2 cawan tepung gandum
3 biji telur A
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan minyak/mentega cair
1 cawan air panas didih
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya
  • Ayak tepung gandum,serbuk koko,soda bikarbonat dan baking powder bersama.
  • Panaskan oven terlebih dahulu.
  • Pukul gula dan telur sampai kembang dan tambahkan esen vanila.
  • Masukkan susu cair dan minyak/mentega cair ke dalam adunan dan kacau sebati.
  • Masukkan bahan-bahan yang telah diayak tadi ke dalam adunan dan gaul secara kaup-balik perlahan-lahan.
  • Akhir sekali masukkan air panas didih dan dan kacau sebati.
  • Bakar selama 45 minit pada suhu 175'C-180'C atau boleh juga di kukus selama 1 jam/sehingga masak.
  • Bila masak sejukkan terlebih dahulu dan hias dengan topping mengikut kreativiti masing-masing.
*Saya menggunakan topping coklat ganache dengan hiasan coklat parut kasar dan chocolate rice di tepinya.Lapisannya pula aising buttercream

Buttercream
1/2 cawan mentega
1/2 cawan krimwell
1/3 cawan gula aising
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil coklat emulco   saya tambah

Putar kesemuanya hingga kembang dan gebu dan boleh di lapiskan  pada kek.

2 ulasan: