Ahad, 28 April 2013

KEK COKLAT SACHER

 As-Salam buat semua..

Saya ada membeli beberapa biji buku masakan baru-baru ini kat pameran buku di KB Mall dan salah satunya adalah Buku kompilasi hidangan kek.Resepi kek coklat ini adalah dari buku tersebut oleh Noraini Zakaria.Kek cokat lembab di hias dengan ganache coklat dan pastinya membuat anak-anak saya makan seperti biasa..

KEK COKLAT SACHER
Sumber:buku kompilasi hidangan kek-Noraini Zakaria

Bahan A
200 gm.mentega
200 gm. tepung kek
180 gm.coklat masakan
100 gm gula kastor     saya letak 80 gm
7 biji kuning telur gred A

Bahan B
7 biji putih telur gred A
100 gm.gula kastor    saya letak 80 gm

Bahan ganache coklat
250 gm.coklat masakan
100 gm susu sejat

cara membuatnya
  • Bahan A:Cairkan coklat masakan secara double boiler.Ketepikan
  • Pukul mentega dan gula kastor hingga berkrim.Masukkan kuning telur dan putar lagi hingga sebati.
  • Kemudian masukkan coklat cair yang masih suam itu dan putar lagi hingga sebati.
  • Bahan B-dalam bekas berasingan,pukul putih telur dan gula kastor hingga gebu dan kental.
  • Tuangkan adunan putih telur ke dalam  adunan coklat tadi.Kemudian masukkan tepung kek sedikit-sedikit sambil di kaup -balik hingga rata.
  • Griskan acuan bulat berukuran 8 inci(saya guna acuan empat segi)dan lapik dengan baking sheet.Tuangkan aduan dan ratakan permukaannya.
  • Bakar pada suhu 180'C selama 1 jam.
  • Setelah sejuk,tuangkan ganache coklat ke atasnya dan hiaskan mengikut kreativiti sendiri.
Ganache coklat
Panaskan susu hingga mendidih dan tuangkan ke dalam mangkuk berisi coklat.Gaulkan hingga coklat cair.Biar ia pekat sedikit baru tuang atas kek.

Hiasan yang saya guna pada kek di atas:
Sapu kek dengan coklat filling dan hias dengan buah strawberry dan taburkan Biskut oreo yang di patahkan kecil-kecil di atas kek.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan