Selasa, 21 Januari 2014

KEK GULUNG CHEESE

 As-Salam buta semua...
Semalam buat Kek gulung yang menjadi kesukaan anak-anak tapi kali ini saya buat versi yang ada cheese pula supaya ada sedikit kelainan.Selalunya saya buat Kek gulung warna-warni dan di letak topping krim tapi kali ini saya cuba letak topping cream cheese pula.Menggunakan resepi Kek gulung yang dah biasa saya buat dari Dayang Jack dan resepi di bawah telah di olah dengan menambahkan cheese.

KEK GULUNG CHEESE
Resepi asal :DapurKu SaYang/ dayangjack.blogspot  .Tq.

Bahan-bahan
  • 70 g tepung gandum -diayak
  • 1 sudu besar susu tepung
  • 3 biji telur A
  • 60 g gula kastor
  • 60 ml minyak masak sayuran/minyak jagung
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 2 sudu kecil ovalette
  • sedikit pewarna oren     saya tambah
bahan lain
parutan cheddar cheese secukupnya      saya tambah

Cara membuatnya
  • Panaskan oven 170-180C. Seperti biasa, sediakan loyang swiss roll.Alaskan dengan baking paper.Sapukan dengan sedikit mentega. 
  • Satukan kesemua bahan di atas (kecuali minyak)di dalam mangkuk adunan, kemudian putar hingga gebu. 
  • Setelah itu, tuangkan minyak masak/minyak jagung sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu atau rubber spatula. 
  • Tuangkan adunan di dalam loyang pembakar dan ratakan
  • Kemudian bakarlah hingga keperangan selama lebih kurang 20 minit.Separuh dari masa membakar,taburkan keju parut di atas permukaan kek.Kepanasan suhu bergantung pada jenis oven masing-masing.
  • Setelah masak, keluarkan terus dari oven dan terbalikkan kek dan sejukkan sebentar. 
  • Kemudian sapukan dengan topping cream cheese tadi.Taburkan keju parut selebihnya di atas krim.
  • Gulung kek dengan kemas. 
  • Bolehlah dipotong dan dihidangkan.

Bahan untuk topping cream cheese
Resepi:Dapur Tanpa Sempadan.../Tiffin biru.blogspot.thanks

180 gram cream cheese
50 gram mentega
1/2 camca teh lemon jus
Sedikit parutan kulit lemon    saya ganti dengan parutan cheese
Gula aising secukup rasa, diayak (anggaran 1 - 2 sudu besar)


Cara membuatnya
  • Satukan semua bahan untuk krim cheese dalam mangkuk adunan, putar hingga sebati dan putar lagi hingga kembang dan keputihan, boleh digunakan untuk menggulung kek tadi. 

2 ulasan: