Jumaat, 7 Mac 2014

SUP SOTONG LADA HITAM

As-Salam buat semua...
Dah lama rasanya tak masak sotong,dah kita sorang je yang makan nak masak pun sentiasa fikir dua tiga kali.Tapi akhirnya saya buat juga with a small portion.Cukuplah untuk sorang makan.Resepinya saya ubah suai sedikit ikut keperluan sendiri.Masak sotong macam ni best juga dapat hirup kuahnya yang manis-manis sedikit,tambahan pula sotongnya ada telur..saya sukaaa....

SUP SOTONG LADA HITAM
Sumber:dari dapur FHA.Thanks Fauziah.

Bahan-bahan
1 kilo sotong
1 biji bawang besar
8 ulas bawang putih
1 sudu teh lada hitam-tumbuk halus 
10 biji tomato ceri    saya guna tomato besar
1 helai daun limau purut    saya letak 5 helai
5 biji cili padi-di ketuk     saya guna lada merah
air secukupnya untuk kuah
1/2 kiub pati ikan bilis
sedikit halia-hiris tebal
garam secukup rasa
sedikit gula    saya tambah

Cara membuatnya
  • Sotong di bersihkan dan di sumbat kepalanya ke dalam badan dan di kelip dengan lidi.
  • Bawang besar di hiris nipis dan bawang putih di ketuk.
  • Panaskan sedikit minyak canola/masak di dalam kuali dan tumiskan bawang besar,bawang putih dan halia hingga naik baunya.
  • Tambahkan air secukupnya,daun limau purut ,kiub pati ikan bilis dan sotong.
  • Bila mendidih tambahkan lada merah,tomato ,serbuk lada hitam serta garam dan gula secukup rasa.
  • Bila sotong masak,padamkan api dan hidangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan