Sabtu, 29 Ogos 2015

ROTI JALA KUAH DURIAN

As-Salam buat semua..
Disini...tengah musim durian.Saya simpan semua ulas durian di dalan freezer supaya tahan lama.Boleh buat macam-macam nanti.Nak makan begitu saja pun banyak mana lah boleh di habiskan.
Di sini..kebiasaannya,Kuah durian di makan bersama pulut ataupun di cicah roti putih.Jarang saya jumpa orang Kelantan makan Kuah durian bersama Roti jala.Sekali nak try juga,best!saya suka...
Kuah durian pula saya buat ikut versi sendiri.Biasanya ia pekat dan isi durian di kacau bersama kuahnya.Saya buat ia tidak terlalu pekat dengan isi durian tidak di kacau hingga tertanggal dari bijinya.Let's try masak...

ROTI JALA MUDAH
Sumber:YUMMY..YUMMY..KITCHEN thanks 

Bahan-bahan
2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 biji telur
1 sudu besar minyak jagung
secubit garam
sedikit esen vanila
pewarna 

Cara membuatnya
  • Masukkan kesemua bahan ke dalam blender dan kisar sebati.
  • Panaskan non-stick pan dan menjala serta di gulung sehingga adunan habis.
  • Hidangkan bersama kuah durian.
KUAH DURIAN
Olahan:daridapur Suzana

Bahan-bahan
10 ulas durian
santan dan air secukupnya
3 keping gula melaka/ikut manis
secubit garam
2 helai daun pandan

Cara membuatnya
  • Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk kecuali durian.
  • Masak dengan api sederhana sambil di kacau hingga mendidih.
  • Masukkan durian,sesuaikan rasanya dan biar ia mendidih sekali lagi ,bolehlah di angkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan