Sabtu, 10 Oktober 2015

PASAR BESAR SITI KHADIJAH

As-salam buat semua..
Rutin baru saya pada setiap hari Jumaat,datang membeli belah barang dapur basah di sini.Dalam sebulan mesti empat kali lah saya cuci mata kat sini .Best..,release tension tengok segala bagai benda kat sini.Ada juga yang saya tak kenal,ada juga yang pada mulanya saya takut nak pijak lantai basah,sekarang dah suka pula.Saya tukang bawa barang dan tukang masak saja ,bab-bab memilih dan membeli semuanya my body guard yang buat dan beli apa yang dia nak makan.Satu pemandangan yang unik di pasar-pasar di Kelantan ialah peniaganya yang rata-rata terdiri daripada kaum wanita yang terkenal dengan minat berniaga .

Nama asal Pasar Besar Siti Khadijah ialah Pasar Besar Buluh Kubu. Pasar ini terletak bersebelahan dengan Bazar Buluh Kubu.Walaubagaimanapun ia telah ditukar namanya kepada nama ini oleh Menteri Besar Kelantan iaitu Y.A.B Tuan Guru Dato'Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat sebagai tanda penghormatan kepada kaum Hawa, memandangkan majoriti peniaganya terdiri daripada golongan wanita.
 Tak payah pakai vape segala bagai.Ni pun vape nostalgia untuk datuk,nenek,mak cik dan pakcik.
Sayur kampung yang tak boleh di petik belakang rumah untuk dicicah dengan budu campur durian seperti dulu-dulu -pucuk gajus,pucuk ulam raja,bunga kunyit,pucuk jenereh,pucuk ubi kayu ,pucuk bayam praksi (seperti arugula),pucuk cekur manis, daun kesum dan segala bagai semuanya pada harga rm 1 dan 50 sen seikat bergantung kepada jenisnya..
Udang galah ,udang besar,sederhana ,kecil semua ada,pilih saja nak harga mana.Lucunya saya di sangka pelancong kerana asyik mengambil gambar.
Pelbagai jenis kuih-muih goreng dan kukus,manis pedas semua ada.Kuih cek mek molek dalam gambar ,best in the world,garing yang amat di luar,lembut dan kurang manis di dalamnya.Kebanyakkanya pada harga Rm 1 untuk 4 biji .

Pasar ini mempunyai 4 tingkat dan berbentuk segi lapan.Tingkat bawah di khususkan untuk barangan basah seperti ikan, sayur-sayuran, ayam dan sebagainya.Tingkat 1 pula diperuntukkan kepada barangan makanan kering seperti serunding ikan,ayam dan daging.Juga terdapat Ayam percik, ikan percik, nasi kerabu, nasi berlauk, nasi dagang, laksam dan somtam merupakan antara makanan yang paling 'tersohor' bagi rakyat negeri Kelantan. Kuih tradisional Kelantan seperti kuih 'tahi itik', akak, jala mas, buah tanjung, serabe, tepung pelita, dan pelbagai lagi kuih lain yang juga dijual di sini.Sumber:Wiki.Ada juga tapai beras yang di bungkus dalam daun getah.Semuanya manis-manis ya..

Saya hanya sempat menjelajah ground floor sahaja.Manalaka tingkat 2 dan 3 untuk barang bukan makanan.Ruang tengah yang menjadi trade mark pasar ini sekarang sedang di ubah suai,jadi tiada gambar di sertakan.

Ubi kayu,ubi keledek,rebung muda yang manis,jering,serai,kulat sisir,pisang ,nenas,labu kuning,labu air,ubi keladi,limau purut tak payah cari kat kampung dah ,pergi saja cari kat bandar sebab semua nya dah 'berhijrah' ke bandar .

 
Segala bagai ikan dari yang kecil hingga yang besar,pilih dan timbang saja.,kat sini rata-rata makcik yang jual ikan semuanya ramah- tamah.Akhir kata..tenteramnya hati..segalanya ada di sini!
sampai bila-bila pun jika di izinkanNYA saya akan terus memasak..untuk cooking with soul..

2 ulasan:

  1. Dah berpuluh tahun tak jejak kaki ke negeri Cik Siti Wan Kembang.... pernah sekali masuk ke pasar ni... banyak sangat jualannya! Ada kesempatan teringin nak datang sebagai 'pelancong'.. leh tangkap gambar banyak2 he he heee......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Welcome Amie..semua ada,murah pulak tu..rasa macam nak beli semua.

      Padam