style="text-align: center"

Selasa, 10 September 2019

SOSEJ AYAM HOMEMADE

Assalam buat semua..
Sosej Ayam homemade ni puas hati makan..
Dah buat sendiri,saiz besar ni sedap la makan sambil cicah sos cili Thai.
Sosej ayam kat pasaraya saiz besar gini,boleh tahan juga harganya.
Jadi ..dah jumpa resepi tu kena merajinkan diri la.
Let's try buat.

SOSEJ AYAM HOMEMADE

Bahan-bahan
200 gm isi ayam
1 biji telur
1/2 bawang holland
2 ulas bawang putih
1 sudu kecil lada hitam
2 sudu besar tepung ubi
1/2 kiub pati ayam
1/4 cawan air
Karot
Daun sup
gula dan garam secukup rasa

Cara membuatnya

  • Blend semua bahan di atas sehingga halus.
  • Masukkan ke dalam plastik aiskrim atau aluminium foil.
  • Kukus atau rebus dalam 15 minit atau sehingga masak.
  • Sejukkan dahulu dan keluarkan dari plastik aiskrim.
  • Goreng sehingga berwarna keperangan.
  • Sedia di cicah dengan sos cili Thai dan mayonis.

2 ulasan:

  1. Tak susah mana nak buat sosej rupanya. Tq for sharing ya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Welcome Amie.
      Mudah jer kan..try la,lebih bermakna,without no preserve!

      Padam