Khamis, 27 Oktober 2011

SALAD BUAH


Salad buah yang sedap ini di buat oleh Cik Nor semasa jamuan hari raya penghujung Syawal hari tu.Saya lupa kat mana ambil resipinya dan setelah di buat sedikit 'penambahbaikkan' pada resipi  ini maka terhasil lah salad buah yang glamer ini.Apapun terimakasih kepada penyumbang resipi .Biasanya kalau buat masa jamuan kat tempat kerja cepat saja habis!.
Ia adalah dessert yang sedap di makan bagi yang tidak suka makan fresh fruit seperti saya.Kalau buat salad dan jus kemudian  di makan sejuk-sejuk barulah saya akan makan buah-buahan.Laa..tak leh dietlah kalau gitu!.

SALAD BUAH
Bahan-bahan
Buah pilihan-saya biasa guna:
  • 1 biji honey dew
  • 4 biji epal merah/hijau
  • 2 biji mangga masak
  • 1/2 biji betik masak
  • 1 tangkai anggur merah dan hijau
  • 1 tin nenas kiub(saya tambah)
  • mayones secukupnya
  • sedikit gula
  • 1 cawan yogurt apa2 perisa(saya tambah)

 Cara membuatnya
  • Basuh bersih semua buah-buahan .
  • Masukkan air ke dalam bekas dan perahkan sedikit air limau nipis(supaya buah tidak bertukar warna bila di potong).
  • Potong dadu buah-buahan dan masukkan ke dalam air kecuali betik dan mangga.Toskan
  • masukkan semua buah-buahan ke dalam mangkuk besar dan tambahkan sedikit gula,mayones,yogurt dan nenas tin(buangkan sirapnya).
  • Gaulkan hingga bercampur rata dan sejukkan .
  • Sedia untuk di hidangkan.
*buah ini di potong dengan kerjasama Cik Pah yang cumeel tu!

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan