Ahad, 7 Oktober 2012

AIR SOYA


Salam bahagia buat semua..
Membuat air soya sendiri tidaklah rumit seperti yang saya sangkakan selama ini.Lepas ni tak nak beli lagi air soya,saya mesti nak buat sendiri,lebih terjamin 'keselamatannya'.
Rupanya lebih kurang sama dengan yang di beli malahan lebih sedap dan puas di minum kerana di buat sendiri.Saya rasa teruja untuk membuatnya kerana ia di minum oleh semua ahli keluarga ini termasuk anak-anak saya.Di blog ada berbagai cara di gunakan,tapi tak kisahlah sebab endingnya sama iaitu air soya.Hampas kacang soya yang di panggil Okara boleh di gunakan untuk membuat cookies.
AIR SOYA
Sumber:my resepi(Yani)

Bahan-bahan
  • 200 gm kacang soya
  • 6 cawan air
  • 2 helai daun pandan   saya tambah
  • secubit garam            saya tambah
*Saya gandakan sukatan ini 
 Cara membuatnya
  • Basuh dan toskan kacang soya.Kemudian rendam dengan 6 cawan air selama setengah hari.Kalau air dah kurang boleh tambah.
  • Selepas rendam,kisar kacang soya tadi.Kemudian masukkan ke dalam periuk dengan 4 cawan air dan 2 helai daun pandan
  • Panaskan dengan api perlahan selama 10-15 minit.
  • Bila mendidih,itu tandanya air soya telah masak.Bolehlah di angkat.Hati-hati kerana ia biasanya membuak naik.Tambahkan sedikit garam.
  • Biarkan sejuk sekejap.Tapiskan dan perah air soya tadi dengan kain bersih seperti memerah santan .Lebih elok di gunakan penapis teh yang di buat dari kain.
  • Dapatlah air soya dan okara.Okara ini boleh di guna untuk pelbagai masakan.
  • Jika suka manis ,bolehlah di tambah gula secukup rasa.Sejukkan dan bolehlah di hidang ikut kesukaan masing-masing,sama ada bersama ais atau begitu saja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan