Khamis, 16 Mei 2013

SUNFLOWER BUN

As-salam buat semua..

Dah lama tak buat roti sebab tangan kena sindrom malas nak menguli roti.Semalam datang sindrom tangan rajin pulak,jadilah roti Sunflower bun ini.Resepinya dari blog Chah tapi dah saya ubah suai sikit mengikut bahan yang ada.

SUNFLOWER BUN
Sumber:bilachahkedapur.blogspot.com
Resepi asal: Chef Micheal, ICCA

Bahan-bahan

500g tepung high protein (boleh juga menggunakan tepung gandum)
1 biji telur

25 gm susu tepung

10 gm yis kering (saya habiskan terus sepaket mauripan 11g)

1/2 sudu teh bread improver

5 gm bread softener atau emplex

90 gm gula kastor

1 sudu teh garam

70 gm mentega

  250 gm air dari peti sejuk

Filling kesukaan (sebaiknya yang berwarna kuning- saya gunakan kaya)



Bahan-bahan (untuk strussel)- untuk ditabur atas filling bun kita nanti:

1 sudu besar mentega atau marjerin

2 1/2 sudu besar tepung gandum

1/2 sudu besar gula kastor



*rasa strussel ni lemak-lemak masin.Saya gantikan strussel dengan bijan goreng.

Cara membuatnya
Gaul semua bahan sehingga menjadi seakan-akan serbuk. Jika masih terasa tekstur mentega dan agak melekit, masukkan tepung sedikit lagi.Ketepikan.



Cara-cara untuk membuat bun

(menggunakan mixer, bread maker atau uli dengan tangan)

  • Masukkan semua bahan  ke dalam bread maker kecuali mentega.  
  • Pastikan garam diletakkan berjauhan dengan yis untuk mengelakkan proses pengembangan yis akan terbantut.jika menggunakan mixer,pastikan  menggunakan hook beater.
  • Pukul hingga doh  sebati. Kemudian, barulah masukkan mentega.
  • Pukul lagi hingga doh benar-benar kenyal dan licin serta elastik.
**saya tidak memukul doh ini tetapi mengulinya dengan tangan.
  • Rehatkan doh  sehingga mengembang dua kali ganda. Saya letakkan bekas doh ke dalam oven. (tidak perlu dipanaskan oven )
  • Setelah mengembang, tumbuk-tumbuk perlahan doh untuk mengeluarkan udara.
  • Ambil anggaran 30-40 gm doh dan gentel bulat. Gunakan sedikit tepung gandum untuk mengelakkan melekat. 
  • Leperkan doh kira-kira 3/4 inci tebal.Gunting doh kira-kira 1 inci dengan jarak anggaran 1 1/2 inci setiap satu.
  • Tekan tengah doh dengan sesuatu yang bulat (saya tekan dengan bawah cawan)
  • Susunkan ke dalam loyang yang telah dioles dengan sedikit marjerin/minyak.
  • Biarkan naik lagi sekali ganda. Tekan sekali lagi tengah doh dan masukkan filling. Tabur strussel secukupnya dan bolehlah dibakar.
  • Bakar pada suhu 150-160 'C kira-kira 10-15 minit.
  • Apabila masak, keluarkan dari oven dan sapu bun dengan marjerin atau shortening untuk mengilatkannya.
*saya menglis roti dengan telur kuning yang di campur susu pekat manis sebelum roti di bakar.Selepas roti masak,saya menyapu mentega pada roti supaya berkilat cantik.

2 ulasan:

  1. salam..

    sedapnya bun tu..blm breakfast lagi ni..lapar plak tengok bun tu..

    BalasPadam