Khamis, 24 Oktober 2013

NASI GORENG IKAN MASIN DAN PETAI

Saya buat nasi goreng ni untuk di bawa bekal ke tempat kerja,selalu saja saya bawa makanan yang di masak sendiri kerana lebih menepati citarasa.Lagipun kita tahu apa yang kita masukkan dalam masakan kita.Tak tahu la saya ni 'pesen' apa bab-bab makan,kalau makanan yang di beli tu tak berapa kena dengan selera terus saja saya pening kepala dan ia menganggu tugasan seharian.Semua bahan-bahan untuk buat nasi goreng dah ada,apalagi satu rumah bau ikan masin!tapi tang petai tu,kita pilih-pilih dan tinggalkan aje kat rumah...

NASI GORENG IKAN MASIN DAN PETAI
Resepi:Sasha Rahmat.Tq.

Bahan A
cili padi secukupnya
1 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
sedikit belacan 

Bahan B
2 biji telur-di goreng hancur dan ketepikan 
ikan kurau masin-goreng dan tumbuk kasar    saya guna ikan tenggiri masin

Bahan C
1/2 biji karot-hiris memanjang
sedikit kacang panjang   saya guna sawi
petai secukupnya

Bahan D
garam secukp rasa
1/2 kiub pati ikan bilis
nasi sejuk secukupnya

*saya tambah beberapa ekor udang

Cara membuatnya
  • Tumbuk bahan A dan panaskan minyak.
  • Tumis bahan A hingga naik bau dan masukkan ikan tenggiri masin.Goreng sekejap dan masukkan karot dan batang sawi.
  • Masukkan udang dan bila udang kelihatan hampir masak,masukkan nasi.
  • Tambahkan pati ikan bilis ,daun sawi ,telur goreng hancur dan garam jika perlu.
  • Gaul rata nasi dengan semua bahan-bahan  dan bila semua sudah menepati citarasa bolehlah di tutup api dan hidangkan. 

1 ulasan:

  1. Salam perkenalan...
    jemput visit and follow me back :)
    http://wwweffafarhana.blogspot.com/

    BalasPadam