Khamis, 16 Julai 2020

CEKODOK BAWANG JAGUNG

Assalam buat semua..
Hari ini dapat menulis lagi sebab saya masih lagi bercuti.
Di sini lah saya kalau tidak bertugas ataupun tidak sibuk dengan tugasan lain 
Kalau boleh nak kumpul banyak-banyak resepi dan gambar masakan di sini .
Itupun kalau kesihatan mengizinkan.
Umur pun dah semakin senja dan kadang-kadang tidak berapa sihat. 
Tak tahu lah yang mana satu nanti akan jadi catatan terakhir saya.
Semoga Allah sentiasa memberkati umur dan kesihatan saya.Aaamiin.

Hari ini saya kongsikan satu resepi mudah Cekodok goreng.
Sedap di makan panas dan rangup saja bila di cicah sos.
Let's try buat.

CEKODOK BAWANG JAGUNG

Bahan
500 gm.tepung gandum
1 cawan biji jagung/Corn kernel dalam tin
1 cawan corn cream
1 labu bawang besar-dadu kecil
1 kiub pati ikan bilis
2 sudu besar gula perang
2 sudu besar marjerin
1 biji telur
1 sudu besar yis
 garam secukup rasa
air secukupnya

Cara membuatnya
  • Gaulkan kesemua bahan sambil di tambah air sedikit-sedikit.
  • Biarkan dalam 30 minit.
  • Panaskan minyak dengan api sederhana.
  • Goreng cekodok hingga perang dan toskan.
  • Buat sampai habis adunan.
  • Hidangkan dengan sos cili pilihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan