Jumaat, 21 Ogos 2020

PULUT MANGGA

 Assalam buat semua.
Sudah dua minggu saya tidak menulis di sini.
Beberapa perkara berlaku yang membuatkan saya kena selesaikan dalam waktu yang agak terbatas.
Bila dah semua selesai,baru lah tenang hati nak menulis di sini
Alhamdulillah.

Ok..saya tulis resepi Pulut Mangga hari ini.
Ia adalah salah satu dari dessert popular berasal dari Thailand.
Saya menggunakan Mangga Harum Manis di dalam resepi ini..rasanya,walla!
Dessert ini yang ada rasa manis,masin dan lemak memang sesuai dengan citarasa orang Kelantan.
Saya lah tu..(smile).
Pulut Mangga ini mempunyai rasa kombinasi pulut yang di makan dengan kuah santan pekat yang lemak dan sedikit manis serta mangga dan di taburi bijan di atasnya.
Pulut boleh di tanak atau di kukus sahaja.
Let's try buat.

PULUT MANGGA

Bahan
3 biji mangga-di potong
bijan-goreng tanpa minyak(dalam gambar di atas saya guna beras yang di goreng)

2 cawan beras pulut-rendam 1/2 jam
1/2 cawan santan 
1/4 sudu kecil garam
1 sudu teh gula
1 helai daun pandan
air secukupnya

Campukan santan,air,garam dan gula. Kacau rata.
Kukus pulut dan daun pandan selama 15 minit,angkat dan gaulkan dengan santan hingga rata.
Kukus lagi hingga pulut masak sepenuhnya.

1 kotak kecil santan
1 sudu teh tepung beras
1 cawan air
garam dan gula seckup rasa

Masak santan di atas api sederhana sambil sentiasa di kacau.
Santan mestilah kelihatan sedikit pekat(jika kurang pekat,boleh tambah tepung beras) dengan rasa lemak,sedikit manis dan masin.

Cara menghidang
Sendukkan pulut ke dalam bekas sesuai.
Masukkan santan,taburkan bijan goreng.
Letak beberapa potongan mangga.
Sedia untuk di makan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan