Selasa, 28 Julai 2020

BISKUT SAMPERIT PELANGI

Assalam buat semua..
Sudah hampir seminggu saya tak menulis di sini.
Entah masalah dunia yang mana satu yang saya sibukkan,asyik terkejar-kejar..
hingga akhirnya saya penat sendiri
..dan juga kepenatan mengejar bayang rindu yang semakin jauh..

Hari ini saya kongsikan resepi Biskut Samperit yang saya buat berwarna-warni.
Let's try baking.

BISKUT SAMPERIT PELANGI

Bahan
250 gm.mentega
100 gm.gula aising
1 biji kuning telur
250 gm.Red Rose
150 gm.tepung kastard
30 gm.tepung jagung
1 sudu teh esen vanila

pewarna pilihan
coklat rice

Cara membuatnya

  • Pukul mentega dan gula aising hingga sebati.
  • Masukkan telur dan esen vanila dan terus pukul hingga bergaul sempurna.
  • Kemudian masukkan tepung yang telah di ayak sedikit demi sedikit dan terus menguli hingga adunan menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di jari.
  • Bahagikan kepada beberapa warna pilihan.
  • Panaskan oven pada suhu 170'c.
  • Masukkan doh ke dalam acuan samperit dan tekan ke atas loyang sepanjang 2.5 cm.
  • Taburkan dengan coklat rice jika suka.
  • Bakar dalam oven selama 15-20 minit bergantung pada oven masing-masing.
  • Bila dah masak,sejukkan dahulu sebelum di simpan dalam bekas kedap udara.

1 ulasan: