style="text-align: center"

Isnin, 1 Ogos 2011

PUASA AZIM..

Cerita Azim berpuasa hari pertama Ramadhan.Sepanjang hidupnya dia tak pernah lagi berpuasa. saya.. tak pernah memaksanya untuk berpuasa.Biarlah dia melakukannya tanpa paksaan.Hari-hari kerjanya cuma makan dan makan saja.Mula- mula saya tak percaya yang dia boleh melalui hari ini tanpa makan dan tanpa menangis.Malam tadi demand nak sahur dengan nasi lemak .Tercongok-congok saya kat dapur pukul 4 pagi nak siapkan nasi lomak itu.Makan sampai 2 pinggan di sapunya dengan sambal dan 2 biji telur rebus(makan telur putih saja).Hebat punya bersahur!.
Pukul 4 petang,dia cakap mata dah kabur.Alahai ni taktik nak makan la tu,kata saya dalam hati.Bertahan Azim,bertahan!.Pukul 6 petang pula dah muntah - muntah.Ciannya!.mandi sampai 2 kali dalam masa 2 jam.Minum air ke dia?.Anak dahlah nyawa-nyawa ikan berpuasa,saya pula dok fikir macam -macam.
Petang bawa gi bazar Ramadhan kat stadium ,dia cuma minta 4 jenis makanan kegemarannya iaitu nasi goreng,akok,roti jala dan air jagung.Bila azan semuanya di sapu licin sekali harung saja.

Dia tak bangun-bangun dari tempat duduknya akibat kekenyangan.Muka pucat lesi!!.alahai anak mama.
Apapun dia dah menghabiskan puasanya hari ni.Tahniah.

Ini dia makanan Azim buat berbuka
Abang dan kakak lagi simple cuma nasi kerabu aje.Saya pula ni dia...
Popia basah Chef Lanz.Bolehlah.
 Ramadhan buatku.

Ya Allah ,kau datangkan lagi Ramadhan buatku
ketika aku masih saja tak mampu
mensyukuri Ramadhan mu yang lalu

Hari-hari Mu masih saja ku lalui
tanpa isi
tanpa makna
tanpa syukur
bahkan dengan sikap takabur

Kadang kami masih saja lupa bahwa engkaulah
penentu..
kadangkala kami masih saja merasa
kebenaran itu hanya punyaku 
yang lain bukan makhlukMu
yang lain bukan umatMu

Dalam doa seringku sampaikan dengan memaksa
seolah akulah lebih tau dari Mu
doa ku bukan harapan 
tapi itu keharusan
dan ketika ada satu yang tak Kau kabulkan 
seolah hilang seluruh nikmat yang kau limpahkan.


sumber:Fandy Tarakan .




Tiada ulasan:

Catat Ulasan