style="text-align: center"

Ahad, 29 Julai 2018

MAKARONI GORENG DAGING

Assalam buat semua...
Hari ini saya nak kongsikan satu resepi makaroni yang selalu saya buat dan menjadi kesukaan anak-anak.
Kadang-kadang saya buat semasa hari raya ataupun di hidangkan jika ada tetamu berkunjung ke rumah.
Sumber-RASA online/IG
Let's try masak

MAKARONI GORENG DAGING

Bahan-bahan
400 gm makaroni-rebus sampai masak dan toskan
400 gm daging kisar
5 batang sosej -potong bulat
2 biji bawang Holland-dadu
4 ulas bawang putih-tumbuk halus
5-6 sudu besar cili kisar
1/2 cawan sos tomato
1/2 cawan sos cili
2 sudu besar sos tiram
1 kiub pati daging/ayam
1/2 biji capsicum hijau,merah,kuning
5-6 biji cendawan butang-potong nipis
2 sudu besar jus limau nipis
1 paket kecil sayur campur-tak letak
sedikit brokoli-tak letak
garam dan gula secukup rasa
hirisan daun sup

Cara membuatnya

  • Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang Holland dan bawang putih hingga naik bau.
  • Masukkan cili kisar dan goreng hingga cili masak.
  • Masukkan daging kisar dan bila daging kelihatan masak,masukkan cendawan butang,kiub pati daging,sos cili,sos tomato dan sos tiram.Gaul rata.
  • Masukkan makaroni dan capsicum dan kacau rata.
  • Masukkan jus limau nipis,garam,guka secukup rasa.
  • Ssuaiakn rasanya dan bolehlah di angkat.
  • Taburkan daun sup semasa menghidang.

Khamis, 12 Julai 2018

LOADED MANGO FLOATS

Assalam buat semua..
Resepi minuman untuk hari ini.
Lintas jer gerai mangga mesti kena beli.
Buah kesukaan saya yang boleh di pelbagaikan resepinya.
Salah satunya minuman yang sedap ni
Saya tak letak gula,mangga dan krim putar dah manis.
Let's try buat.

LOADED MANGO FLOATS

Bahan-bahan
1 biji mangga
1/2 cawan krim putar
2 cawan fresh milk

hiasan 
kiub mangga
krim putar
ketulan ais

Cara membuatnya

  • Ambil isi mangga,krim putar dan fresh milk.
  • Putar sampai sebati .
  • Tambahkan ketulan ais dalam gelas tinggi.
  • Tuangkan ke dalam gelas dan letak kiub mangga dan krim putar di atasnya.
  • Sedia untuk di hidangkan.

HIDUP,TAKDIR DAN HARAPAN.



















rindu semakin banyak ni..
nak simpan ke nak buang.
simpan saja lah...
dah siap susun sekeping -sekeping
biar ia tinggi menggunung!...sayang.

KERABU LALA

As salam buat semua..
Hampir sebulan tidak hadir di ruangan ini..
hari-hari rindu.
seperti saya rindukannya....
tapi masa selalunya berlalu begitu sahaja.
tanpa belas,tanpa amaran.
meninggal kan hari-hari yang semakin lewat ini
tanpa menoleh ke belakang lagi
alangkah.. 
Dan ia tinggal menjadi kenangan.

Gambar masakan ni pun kenangan juga, dok terperap dalam draf lama sudah.
Hari ini nak kongsi cara membuatnya..mudah saja.
Let's try buat

KERABU LALA 

Bahan(tiada sukatan asas-semuanya secukup dan sesedap rasa))
Lala
daun ketumbar siam
lada merah/cili padi
bawang besar
Sos Mae phranom
serai
sos ikan
jus limau nipis
garam dan gula

Cara membuatnya

  • Celur lala sampai kulitnya terbuka,angkat dan toskan.
  • Potong halus semua bahan.
  • Masukkan kesemuanya dalam mangkuk dan gaul sebati.
  • Sesuaiakan rasanya dan boleh di hidangkan(rasanya masam-masam manis).