style="text-align: center"

Sabtu, 30 Disember 2017

UDANG GORENG RANGUP

Assalam buat semua..
Kat Pantai Penarik,Terengganu ada di jual udang celup tepung saiz kecil 40-45 ekor dengan harga Rm 10 sepinggan.
Dekat Kota Bharu pun dah ada
Tapi saya masih tak berpeluang untuk pergi makan kerana masa tidak mengizinkan.
Hujung-hujung tahun ni baki cuti pun dah tinggal sikit.
Let's try buat sendiri,sedap juga cicah sos..rangup saja.

UDANG GORENG RANGUP

25 ekor udang saiz sederhana
tepung goreng Bestari spicy

Cara membuatnya

  • Bersihkan udang
  • Bancuhkan 1/2 cawan tepung goreng Bestari dengan 1 cawan air.
  • Masukkan kesemua udang ke dalam bancuhan tepung dan biarkan seketika.
  • Panaskan minyak untuk goreng terendam.
  • Sediakan tepung goreng Bestari tanpa di bancuh.
  • Ambil udang yang di rendam tadi dan lumurkan dengan tepung.
  • Goreng hingga garing dengan api sederhana.
  • Toskan minyaknya.
  • Hidangkan dengan sos pilihan.

BICARA DETIK.

Lokasi-Pantai Irama,Bachok,Kelantan.

Isnin, 25 Disember 2017

POPIA SEAWEED

Assalam buat semua..
Hari ini buat Popia seaweed yang crunchy ni sebagai kudapan.
Makan sambil tengok cerita Titanic kali ke -9
My heart will go on....
Tak perasan sekerat bekas dah licin.
Rasanya macam rumpai,ada juga rasa macam ikan sikit-sikit.
Let's try buat.

POPIA SEAWEED

Bahan-bahan
kulit popia
seaweed
telur
bijan hitam-pilihan

Cara membuatnya

  • Ambil sekeping kulit popia,sapukan dengan telur rata-rata
  • Letak sekeping seaweed.
  • Sapukan telur di atas seaweed rata-rata
  • Tekapkan dengan sekeping lagi kulit popia. 
  • Tekan biar kemas dan melekat.
  • Sapukan telur/air dan taburkan bijan jika suka.
  • Kemudian potong empatsegi kecil-kecil.
  • Panaskan minyak dan goreng hingga garing.
  • Toskan minyak,sedia untuk di hidangkan.

Sabtu, 16 Disember 2017

OMELETTE SOSEJ CHEESE

Assalam buat semua..
Sesuai untuk di buat sarapan pagi..
tapi bagi yang berdiet dan tak mahu makan nasi,pun boleh juga.
Saya jumpa resepinya di FB
Let's try buat.

OMELETTE SOSEJ CHEESE.

Bahan
2 biji telur
2 batang sosej
1 keping cheesedale-potong dua
serbuk lada hitam
serbuk lada sulah
sos cili dan mayonis

Cara membuatnya.

  • Pukul telur dan tambah serbuk lada sulah dan serbuk lada hitam
  • Celur sosej sebentar dan potong memanjang.
  • Sapukan nonstick pan dengan sedikit minyak.
  • Masukkan telur dan ratakan dalam kuali
  • Letakkan sosej yang telah di potong dan kepingan cheesdale.
  • Biarkan sebentar dan lipatkan telur supaya menutupi yang sebelah lagi.
  • Bolehlah di angkat.
  • Paipkan sos cili dan mayonis dan sedia untuk di hidangkan.

Jumaat, 15 Disember 2017

KEK PANDAN CHEESE LELEH


Assalam buat semua..
Hampir-hampir sebulan saya tidak kongsi resepi di ruangan ini.
Hari-hari ingat saja nak menulis di sini tapi selalunya sampai ke malam ada saja waktu yang terbatas.
Dan hari ini sampai jam 2300 baru sempat berada di ruangan ini..
Kek Pandan Cheese leleh ni dah lama saya simpan resepinya.
baru sekarang saya berkesempatan membuatnya.
Let's try buat..

KEK PANDAN CHEESE LELEH

Bahan A
5 biji telur
1 cawan gula halus
1 sudu kecil esen pandan
1 sudu kecil pewarna hijau
1 sudu kecil penuh ovalette
*blend hingga gebu

Bahan B
2 cawan gandum
1 sudu kecil baking soda
1 sudu kecil baking powder

Bahan C
1/2 cawan minyak
1 cawan air masak

Cara membuatnya
  • Ambil bahan blend(A) dan masukkan ke dalam bahan B dan kacau sebati secara manual sahaja.
  • Kemudian masukkan bahan C-minyak dan kacau sedikit kemudian masukkan air kacau sebati.Adunan kelihatan cair.
  • Masukkan ke dalam loyang yang di sapu sedikit minyak.
  • Kukus atau bakar sehingga masak dengan suhu 170'c selama lebih kurang 40 minit bergantung pada oven masing-masing.
  • Kek di atas di buat secara kukus.
Cheese leleh
250 gm cream cheese Tatura 
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan susu cair

Keju cheddar parut.

*Blend bersama sehingga cair dan masukkan ke dalam peti sejuk      Bila sedikit pekat baru di tuang di atas kek.
  Taburkan keju parut di atasnya,