style="text-align: center"

Ahad, 16 Julai 2017

PUDING OREO MILO


Assalam buat semua..
Hari ini saya ingin kongsikan satu resepi puding yang sedap 
Ada gabungan oreo dan milo.
Makan time sejuk-sejuk tu nyaman rasanya.
Let's try buat.

PUDING OREO MILO

Bahan-bahan
10 gm serbuk agar-agar
1 tin susu cair
1 bungkus biskut oreo-patahkan dua
750 ml air
150 gm gula
3/4 cawan milo

Cara membuatnya

  • Masukan kesemua bahan dalam periuk kecuali biskut oreo dan milo.
  • Masak dengan api sederhana sambil di kacau hingga mendidih.
  • Bahagikan kepada dua bahagian
  • Satu bahagian di campur milo,kacau rata dan tapiskan.Bahagi dua.
  • Masukkan setengah adunan milo,sejukkan sebentar dan letak dalam freezer sebentar supaya ia cepat keras. 
  • Goreskan dengan garfu dan curahkan adunan putih.
  • Masukkan biskut oreo yang di patahkan tadi.
  • Sejukkan sebentar dan masukkan ke dalam freezer.
  • Bila keras,goreskan dengan garfu dan curahkan setengah adunan milo lagi.
  • Sejukkan sekali lagi di dalam peti sejuk hingga keras. 


Selasa, 11 Julai 2017

SMILEY'S POTATO

 As Salam  buat semua..
Potato Russet kat dapur sampai dah tumbuh nak keluar daun,punyalah lama beli tak buat-buat.
Mujur jumpa resepi ni,boleh try buat nak perabih stok lama.
Lakulah juga bila tengok potato yang ceria dan kiut ni.
Ia crispy di luar dan lembut di dalam.
Lets's try buat.

SMILEY POTATO

Bahan-bahan
2 biji potato besar/Russet potato
3 sudu besar tepung jagung
1/4 cawan gandum
3 sudu besar bread crumbs
1 1/2 sudu teh pepper
1 biji telur
garam secukup rasa
minyak sayur untuk menggoreng

Cara membuatnya

  • Bersihkan potato dan buang kulitnya. Potong kiub.
  • Rebus sampai lembut dan toskan airnya.
  • Campurkan dengan tepung jagung,gandum,pepper,telur,bread crumbs.
  • Lenyek hingga hancur dan gaul rata semua bahan hingga sebati.
  • Bentangkan baking sheet dan tabur tepung.
  • Ambil doh dan leperkan sedikit.Letak sehelai kertas lagi atasnya.
  • Gunakan penggelek dan gelek hingga doh jadi rata.
  • Tekapkan dengan acuan bulat.
  • Buat mata dengan straw dan mulut tersenyum dengan sudu besar.
  • Panaskan minyak sayur dan goreng hingga garing dan warna keperangan.
  • Toskan minyaknya dan hidangkan bersama sos cili dan mayonis.


Ahad, 9 Julai 2017

AYAM MASAK PALEMBANG

Assalam buat semua..
Lamanya tak menulis di sini...
Sentiasa teringat nak menulis dalam 3 minggu ni..tapi tak sempat pula.
Asyik bertangguh,lama -lama bertimbun gambar masakan dalam folder.
Beratur la lepas ni...nak pos satu-satu.
Kali pertama cuba masak ayam guna resepi dari Azlita masam manis.
Rasanya sedap juga makan dengan apa-apa jenis nasi pun.
Let's try masak.

AYAM MASAK PALEMBANG

Bahan-bahan
1 ekor ayam
di potong dan bersihkan kemudain gaul dengan garam dan kunyit goreng separuh masak.
Angkat dan ketepikan.

5 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tiram
1 cawan santan
1 tangkai daun kari
2 keping asam keping
garam dan gula secukup ras
air jika perlu
minyak untuk menumis.

Bahan kisar
7 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
15-20 tangkai cili kering-rendam lembut
2 inci halia
2 batang serai

Cara membuatnya

  • Ambil sedikit minyak goreng ayam dan panaskan.
  • Tumiskan bahan kisar,serai dan daun kari hingga harum dan garing.
  • Bila dah garing,masukkan kicap manis dan sos tiram.
  • Jika terlalu kering tambahkan sedikit air.
  • Bila dah merenih,masukkan ayam.
  • Masukkan asam keping,santan dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
  • Biar merenih dan kuah pekat.
  • Angkat setelah masak dan hidangkan.