style="text-align: center"

Ahad, 16 April 2017

POPIA AYAM CENDAWAN

Assalam buat semua..
Sangat lah sedap Popia Ayam Cendawan ni.
Nanti kena ulang buat lagi sebab ada permintaan untuknya lagi..
Kadang-kadang tu,kalau cuba resepi yang tak pernah di buat lagi,kita try and error saja.
Kalau ada orang suka kena buat lagi,kalau tidak sekali tu saja lah kita buat.
Tidak pun kalau saya sendiri suka,saya ulang juga.
Ok.Let's try buat.

POPIA AYAM CENDAWAN

Bahan-bahan
kulit popia secukupnya

Bahan inti
10 batang sosej ayam
2 tin cream of Chicken and Mushroom Campbell's
400 gm ayam cincang
1 labu bawang besar-potong kiub
5 ulas bawang putih-cincang halus
1 tin cendawan butang-potong nipis
1 batang karot-parut kasar
serbuk lada hitam
serbuk lada sulah
garam dan gula

Cara membuatnya

  • Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih dan bawang besar hingga layu.
  • Masukkan ayam cincang dan kacau rata hingga ayam masak.
  • Masukkan sosej dan karot.Biarkan sekejap.
  • Kemudian masukkan cendawan butang.
  • Akhir sekali masukkan Cream of chicken mushroom dan gaul rata.Tambahkan sedikit air.
  • Perasakan dengan sedikit garam jika perlu,serbuk lada hitam dan lada sulah dan sedikit gula.
  • Balutkan popia,gamkan hujungnya dengan bancuhan tepung gandum dan simpan sekejap dalam peti ais supaya krim jadi pekat.
  • Kemudian bolehlah di goreng.

Khamis, 13 April 2017

BAKUL ROTI CHEESE

Assalam buat semua...
Hari ini nak kongsi resepi ringkas daripada roti yang nak sampai tarikh luputnya dalam sehari lagi.
Tak ada orang makan roti tu..3 hari dah saya beli.
Sekali buat macam ni..sekejap sahaja dah habis
Bawa bekal pergi bertugas lagi..
let's try baking

BAKUL ROTI CHEESE

Bahan-bahan
1 bungkus kecil roti Gardenia
2 batang sosej-celur sebentar
2 tangkai daun sup-hiris halus
1 biji cili merah-buang biji potong kecil
 2 biji telur
1 sudu kecil serbuk cukup rasa Maggi
serbuk lada hitam
serbuk lada putih
keju cheddar parut

Cara membuatnya

  • Masukkan roti ke dalam acuan muffin untuk membentuk bakul dan tekan sedikit supaya kemas.
  • Kacau telur dan masukkan serbuk cukup rasa,serbuk lada hitam, serbuk lada putih dan daun sup.
  • Letakkan sosej yang di potong kiub kecil dan hirisan cili merah.
  • Masukkan adunan telur ke dalam bakul roti hingga hampir penuh.
  • Taburkan keju cheddar parut.
  • Bakar dalam oven dengan suhu 160 'c hingga keju kelihatan garing.
  • Sedap di makan dengan sos cili.

Jumaat, 7 April 2017

KIWI CREAM CAKE

Assalam buat semua..
Resepi yang saya gunakan untuk buat kek ini adalah resepi kek span.
Keknya kecil sahaja menggunakan loyang 6 atau 7 inci sesuai untuk kek bajet yang harga Rm 9.90 tu.
Sesuailah buat kek kecil ni kerana hanya saya sahaja peminatnya di rumah ini.
Anak-anak tak makan kek krim,kecuali makan kek krim coklat saja.
Tidak begitu kemas kejadiannya sebab dah lama tak main dengan krim ni tapi dah memuaskan hati sebab di buat sendiri..
Let's try baking

SPONGE CAKE

Bahan-bahan
90 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
*ayakkan bersama 

50 gm gula kastor
1 sudu besar susu tepung
2 biji telur
1 sudu besar ovalatte
1 sudu kecil esen vanila

Cara membuatnya

  • Satukan kesemua bahan dalam mixer dan putar guna level 1 supaya semua bahan bergaul rata.
  • Kemudian gunakan level 3/4 dan putar sampai kembang dan kelihatan putih.
  • Akhir sekali masukkan 4 sudu besar minyak masak dan gaul guna spatula sahaja.
  • Sapukan loyang dengan butter dan alaskan dengan baking sheet.
  • Bakar dalam oven dengan suhu 170'c selama 40 minit bergantung pada oven masing-masing hingga masak.
  • Sejukkan atas redai dan potong kepada dua lapis.
Topping
2 cawan krim putar-putar sampai kaku.
kiwi filling 

Sapukan krim putar pada lapisan pertama dan paipkan kiwi filling
Lapiskan dengan satu lapis kek lagi dan sapukan krim pada seluruh kek.
Hiaskan dengan lebihan krim putar dan paipkan kiwi filling di atas kek.
Sejukkan dalam peti sejuk sebelum di potong.

Ahad, 2 April 2017

UDANG GALAH MASAM MANIS

 Assalam buat semua..
Hari ni nak kongsi satu resepi udang yang biasa saya masak.
Resepinya mudah dan ringkas sahaja
Masakan udang ni tak kira buat apa pun semuanya nampak sedap
Tambah- tambah kalau dapat udang besar.
Let's try masak

UDANG GALAH MASAM MANIS

Bahan-bahan
1/2 kg udang galah
1 labu bawang besar-hiris nipis
5 ulas bawang putih-cincang
3 sudu besar cili kering kisar
5 sudu besar sos cili Thai
2 sudu besar sos tiram
sedikit serbuk lada hitam
1 sudu besar jus limau nipis
gula perang
serbuk cukup rasa Maggi
4 helai daun limau purut
minyak sayur untuk menumis

Cara membuatnya

  • Perapkan udang dengan sebuk lada hitam dan lada putih.
  • Goreng sekejap hingga udang bertukar merah.Ketepikan.
  • Gunakan minyak yang sama dan tumiskan bawang putih cincang dan bawang besar hingga naik bau.
  • Masukkan cili kering dan masak hingga naik minyaknya.
  • Masukkan sos cili,sos tiram,daun limau purut dan sedikit air.
  • Masukkan udang,serbuk cukup rasa Maggi,gula perang,serbuk lada hitam dan gaul rata.
  • Masak dengan api sederhana hingga kuah sedikit pekat.
  • Sesuaikan rasanya dan bolehlah di angkat.
  • Taburkan batang daun ketumbar hiris untuk hiasan