style="text-align: center"

Selasa, 25 Februari 2014

BINGKA PISANG

 As-Salam buat semua...
Produk dari pisang lagi...tapi kali ini saya cuba buat Bingka pisang pula dan alhamdulillah ia menjadi .
Kuih ini sesuai di buat hidangan minum petang,mujur kebetulannya selepas saya membuat kuih ini ada pula tetamu yang datang,syukur cepat je habis kalau tidak maunya memakan masa 2-3 hari untuk di habiskan.

BINGKA PISANG
Sumber:dzanariah.blogspot.Thanks.

Bahan-bahan
1 sisir pisang kapas(lebih kurang 3 cawan)
3/4 cawan gula/ikut kemanisan sendiri
1 cawan santan
1 cawan susu cair
1 biji telur
2 sudu besar mentega

Cara membuatnya
  • Lecek pisang dan ketepikan.Kisar semua bahan di atas.
  • Dalam satu mangkuk campurkan semua bahan kisar bersama pisang lecek tadi dan gaul rata.
  • Masukkan ke dalam loyang yang telah di lengser dengan mentega.
  • Bakar dalam oven dengan suhu 180'c selama 1 jam dan jika inginkan kerak yang lebih gelap warnanya tambahkan masa bakar.
  • Sejukkan dahulu di dalam peti ais sebelum di potong.


10 ulasan:

  1. wah, sedapnya kak su..bingka pisang ni saya x pernah buat lagi..insyaallah nanti nak try buat jugak la..

    BalasPadam
  2. assalam
    blm penah makan lg bingka pisang
    nampak sedap lah

    BalasPadam
    Balasan
    1. try la buat,macam bingka lain juga cuma tukar dengan pisang saja.

      Padam
  3. banya mesti harum kan. agak2 rasa mcm lepat tak?

    BalasPadam
  4. TQ...& salam perkenalan. sy juga dah follow. best2 masakan dlm ni...rajin betul.

    BalasPadam
    Balasan
    1. he..he kalau tak buat rajin nampak gaya 'penduduk 'kat dalam rumah ni tentu lapar.

      Padam
  5. Balasan
    1. bila tengok gambar semua terliur kan..

      Padam