style="text-align: center"

Jumaat, 19 Ogos 2011

KUIH SERI MUKA

 
Kuih seri muka ni saya buat untuk berbuka puasa.Dapat dua bekas.Bagi kat jiran sebelah rumah satu bekas untuk berbuka puasa.Resipinya saya tanya Puan Gayah kawan kita kat tempat kerja tu. Puan Gayah ni dia pakar bab-bab buat kuih tradisional ni.Tapi dah sedikit terkeluar dari senarai resipinya.Lapisan atas tu tak guna santan.Masa nak buat hari tu tengok dalam peti sejuk cuma ada susu cair.Mana santan kotakku,sapa yang makan !!!

 Bahan-bahan
lapisan atas
  • gula,telur,santan pekat,garam,gula melaka(di cairkan)
Lapisan bawah
  • beras pulut,santan cair dan garam.
Cik Yah tak bagi sukatan tepat jadi pandai-pandailah adjust sendiri.Resipi dulu-dulu ni boleh pakai agak-agak je.tapi rasanya memang mabelesss.
gula melakanya pucat...anameia kut!!
Terimakasih daun keladi Cik Yah....
Cara membuatnya
lapisan bawah
  • Bersihkan pulut dan rendam selama 10-15 minit dan toskan.
  • Satukan semua bahan kecuali santan dan kukus hingga pulut masak.
  • Angkat dan masukkan kedalam bekas yang  sesuai.
  • Gaulkan santan pekat.Ratakan permukaan pulut dan tekan sedikit supaya kemas/padat.Ketepikan .
lapisan atas
  • Pukul telur,gula dan garam.Masukkan gula melaka yang di cairkan tadi.Tuangkan adunan atas pulut dan kukus pula selama 20-30 minit atau hingga lapisan atas masak.
  • Sejukkan sebelum di potong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan