style="text-align: center"

Ahad, 6 November 2011

AIS KRIM ROTI

Salam sayang untuk semua silent reader dan juga follower blog ini.Hari ini saya nak tunjukkan salah satu resipi ais krim yang pernah saya buat dan juga menjadi pojaan hatiku!.Saya membuatnya mengunakan resipi ais krim yang pernah di baca tapi lupa pula siapa yang menulisnya.Hari tu kan makan kat tempat kerja ais krim yang di letak roti ni,apalagi balik rumah terus je buat.Saya adalah peminat ais krim tak kira cuaca.Laa..patut pun tak slim-slim sampai la ni!.

Ais krim roti
Bahan-bahan ais krim
  • 2 cawan susu segar/susu perisa yg.lain
  • 2 1/2 cawan coffeemate/susu tepung
  • 1/2 cawan gula aising
  • 1 sdt.esen vanila
 Hiasan(spt.dlm.gambar)
  • 2 keping roti di potong kiub 
  • buah segar/buah koktel
  • 1 sdb.biji selasih(di rendam dgn.air panas hingga kembang)

Cara membuatnya
  • Susu,coffeemate dan gula aising di blend selama 3 min.Tambahkan esen vanila.
  • Jika ingin di masukkan buahan segar bolehlah di blend sekali
  • Bekukan selama 8 jam/lebih bergantung kepada peti ais masing-masing.
Cara menghidang 
  • Letakkan roti yang di potong kiub di dasar gelas
  • Skopkan ais krim di atasnya.
  • Letakkan buah-buahan dan biji selasih
  • Boleh juga di letak sos strawberry/sos coklat hershey.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan