Jumaat, 25 November 2011

KENALI PASTRI

Seimbas pandang, roti dan pastri tidak banyak bezanya.Malah ramai yang menilai kedua-duanya sebagai hidangan yang sama lantaran masing-masing perlu di bakar sebelum di hidangkan .
Pastri merupakan nama bagi bermacam-macam jenis doh yang di perbuat daripada kombinasi pelbagai jenis bahan.Ini termasuk tepung,mentega ,garam dan air.Hasil gabungan bahan-bahan ini kemudiannya akan di canai nipis untuk di jadikan asas kepada pastri.Lazimnya pastri yang baik bersifat lembut dan rapuh.Ia juga mudah berderai sewaktu di jamah.Bahagian tepinya pula berwarna perang keemasan.Manakala tengahnya nampak perang dan pucat.Antara pastri yang acapkali menjadi pilihan ialah pai dan tat.

Proses menghasilkan pastri perlu di lakukan dengan teliti dan berhati-hati agar tiada gelembung udara padanya.Jika ada gelembung ini ,ia akan kian membesar sewaktu pastri di 
bakar.Keadaan ini bakal merosakkan teksturnya.Selain itu ia tidak sesuai di uli lama kerana rangkaian gluten akan menjadi panjang.Setiap bahan perlu di adun dengan sebati bagi memperolehi lapisan yang nipis.

Ketika menghasilkan pastri, air ais di perlukan bagi menyatukan adunan doh selain menghasilkan sedikit gluten.Jika mengunakan air panas, gluten yang banyak akan di hasilkan yang akan menjejaskan proses pencanaian dan pastri boleh mengecut ketika di bakar.
Selain dari itu juga pastri tidak tahan lama.
Pastri yang baik bersifat sangat ringan.Walaupun begitu ia cukup kukuh untuk  menyokong berat isinya.Pastri perlu  di bakar sebelum boleh di jamah.Namun isi pai padanya tidak semestinya perlu di bakar.


Terdapat beberapa jenis pastri.Antaranya seperti danish,puff dan filo.Setiap pastri mempunyai campuran bahan  dan teknik penyediaan  yang berbeza.Walaubagaimanapun penggunaan bahan asas masih sama.
Berasal dari Denmark,pastri danish cukup popular di merata tempat.Ia di hasilkan dari gabungan tepung,susu ,telur dan mentega.Setelah di canai ,doh tersebut di sapukan pula dengan mentega sebelum di buat beberapa lapisan.Doh ini boleh di sejukkan sekiranya perlu.Pastri ini lazimnya berasa manis.

TIP MENGHASILKAN PASTRI
  • Pastikan sukatan setiap bahan betul dan mencukupi.Kesilapan dalam sukatan boleh menjejaskan hasil pastri.
  • Ayak tepung sekurang-kurangnya 3 kali.Cara ini bukan sahaja untuk menyingkirkan gumpalan,tetapi ia perlu bagi menyamaratakan kandungan gluten agar pastri tidak mengecut  semasa di bakar.
  • Tambahkan sedikit jus lemon untuk menggalakkan pengenduran dan pemendekan rangkaian gluten
  • Lakukan setiap proses pada tahap sederhana  dan tidak keterlaluan.

  • Pembuatan pastri berlangsung langkah demi langkah.Setelah satu langkah selesai ,biarkan ia seketika sekurang-kurangnya 1 jam.Contohya selepas doh selesai di canai.Cara ini membolehkan rangkaian gluten memendek dan mengendur.
  • Sejukkan bahan seperti air dan telur di dalam peti sejuk terlebih dahulu.
  • Pastri memerlukan kepanasan ketuhar yang bersesuaian. Suhu yang terlampau rendah boleh menyebabkan pastri nampak pudar,keras dan hambar.
Sumber:Majalah Keluarga Feb.2005.
Gambar :Cik Google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan