Khamis, 17 November 2011

ROTI GORENG RANGUP

As-Salam untuk semua..sekarang ni baru dapat mengadap PC gara-gara membaca buku lepas balik dari kerja tadi telah membuatkan saya mengalami severe headache.Selalunya lepas pulang dari kerja saya akan tidur sekejap tapi hari ini terlebih rajin pulak .Saya membaca sampai ke waktu asar dan lepas solat sambung baca lagi.Apalagi kepala pun pening dan menjadi semakin 'parah'.Pukul 9.30 malam baru berhenti.Haa..baru puas hati nak baca buku sangat time mata nak rehat!.
Entri yang saya letakkan hari ini ialah Roti goreng rangup.Ia sungguh rangup di makan semasa masih panas-panas lagi.Saya juga telah meletakkan sedikit gula halus di atasnya .Kalau tak suka manis boleh di makan begitu saja.

ROTI GORENG RANGUP
sumber:HASUE/Myresipi.tq
Bahan-bahan
  • 8 keping roti
  • serikaya-secukupnya
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 2 sdb.marjerin
  • 1/2sdt.garam
  • 1sdt.gula
  • minyak secukupnya
  • sedikit  pewarna kuning(saya tak letak)

Cara membuatnya
  • Di dalam bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula.Bancuh dengan air guna whisk letak warna kuning dan ketepikan.
  • Ambil 2 keping roti dan sapukan dengan serikaya dan potong ikut citarasa.Buat hingga kesemua roti habis.
  • Panaskan minyak dalam kuali untuk menggoreng.
  • Celupkan roti tadi kedalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan dan nampak garing.
  • Angkat dan toskan minyaknya.Bolehlah di hidangkan untuk si manja anda.
** Roti yang di potong kecil lebih menarik perhatian si manja anda.
** Saya tidak menyapu serikaya sebaliknya menggoreng roti selepas di potong empat serta di tabur gula halus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan