Isnin, 30 Julai 2012

KAILAN IKAN MASIN

 Salam bahagia buat semua...
Selepas berbuka puasa tadi ,saya rasa sedikit bertenaga,lagipun hari ini tak masak sebab anak-anak makan Nasi kerabu dengan Ayam bakar sahaja.Anak-anak saya sudah terbiasa makan hanya satu hidangan sahaja.Itulah yang saya amalkan di rumah ini.
Selain tidak membazir ia juga mudah dan ringkas.Masak penat-penat pun kalau mereka tak makan buat rugi sahaja.Tetapi waktu bersahur kita semua makan nasi siap dengan hidangan sekali.Anak-anak saya di wajibkan makan nasi waktu bersahur dari sekolah rendah lagi sampailah sekarang.Panjangnya karangan...,mari kita tengok resipi sayur pula.
Ia adalah sayur kesukaan Mr.King di rumah ini(dah macam-macam nama saya panggil dia!).Satu pinggan kecil pasti habis bila saya masak.

KAILAN IKAN MASIN
Sumber:daridapursuzana

Bahan-bahan
  • 3 pokok sayur kailan
  • 5 ulas bawang putih-di ketuk
  • 1/2 labu bawang besar-di hiris
  • 5 biji cili padi-di ketuk
  • 1 keping kecil ikan tenggiri masin-di potong kecil
  • 1 sudu besar sos tiram
Cara membuatnya
  • Sayur kailan di bersihkan kemudian di potong.
  • Panaskan sedikit minyak kemudian goreng ikan tenggiri masin yang telah di potong kecil-kecil hingga masak.Ketepikan
  • Masukkan pula bawang besar,bawang putih dan tumis hingga naik bau.
  • Masukkan sos tiram,sayur kailan dan cili padi. Kemudian masukkan ikan tenggiri tadi dan gaul rata.
  • Bila sayur separuh masak dan sedikit layu,bolehlah di angkat dan di hidangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan