Selasa, 4 September 2012

CHOCOLATE CHEESE MOIST CAKE

Salam bahagia buat semua..
Kali pertama membuat kek ini ia terus menjadi dan sedap di makan.Saya membuat kek ini pada Hari Merdeka yang lepas bersempena dengan ulang tahun perkahwinan saya yang ke -18.Kali pertama juga saya menulis di atas kek.Sampai terketar-ketar tangan.Tengoklah tulisannya entah macam apa!

Terliur tak bila lihat Chocolate Cheese Moist Cake ini.Rasanya  lemak berkrim dan amat lembut sekali!.Bila saya terpandang buat kali pertama,saya dah dapat agak kek ini mesti sedap dan moist.
Keknya ada 4 lapisan termasuk base biskut yang sangat sesuai adunannya.Base biskut adalah dari biskut Tiger yang  rangup.Penggunaan biskut Tiger yang di buat base memang sedap selain dari biskut Marie dan juga boleh di gunakan biskut Oreo ataupun biskut Digestive.
Di bawah ini saya akan tunjukkan cara-cara membuatnya-

COKLAT CHEESE MOIST CAKE
Sumber:kakzusemanisgula.blogspot.com/ . thanks

Bahan-bahan
Lapisan bawah(base)-loyang 8 inci
  • 120 gm biskut tiger
  • 70 gm. mentega
saya buat-200 gm. biskut Tiger dan 100 gm. mentega

Cara membuatnya
  • Hancurkan biskut Tiger.Cairkan mentega dan satukan dengan biskut.
  • Tekan padat dalam loyang base(loyang spring form) dan masukkan ke dalam peti sejuk.
Lapisan atas(2)-adunan cheese
  • 250 gm.cream cheese
  • 120 gm gula kastor  saya guna 100 gm.
  • 2 keping biskut tiger
  • 150 gm .whipping cream
  • 1 1/2 sudu makan gelatin
  • 80 ml.susu segar
Cara membuatnya
  • Biarkan cream cheese pada suhu bilik.Bila sudah lembut,putar cream cheese dengan gula kastor hingga kembang.
  • Masukkan whipping cream.
  • Gelatin dan susu segar di satukan dan masak di atas api hinga gelatin larut.
  • Masukkan gelatin ke dalam adunan cheese dan kacau sebati.Tuangkan adunan cheese ke atas base biskut dan sejukkan di dalam peti sejuk selama 2 jam.
                                        
 Chocolate Mousse(3)
  • 250 gm whipping cream
  • 1 sudu makan esen vanila
  • 1 sudu makan gelatin(cairkan dengan 50 ml.air panas)
  • 50 gm.serbuk koko + 80 gm.gula aising(satukan dengan 1/2 cawan air suam,jadikan pes)
  • 1 sudu makan nescafe+ 1/2 sudu makan air panas.
Cara membuatnya
  • Putar whipping cream hingga soft peak.
  • Satukan kesemua bahan dengan kaedah kaup- balik.
  • Tuang ke atas lapisan cheese tadi dan sejukkan di dalam peti sejuk sehingga mousse keras sebab akhir sekali kita nak tuang Coklat ganache.
                                                    
Coklat ganache(4)
  • 35 gm.serbuk koko
  • 50 gm.gula kastor
  • 150 gm .whipping cream
  • 80 gm.coklat masak
  • 30 gm.mentega
Satukan kesemua bahan dan masak secara double boiler.
Saya buat resepi ini-
  • 200 gm.coklat masakan
  • 150 gm.whipping cream
Masak secara double boiler.



  • Keluarkan kek dari loyang Spring form dan tuangkan Coklat ganache ke atas kek dan sejukkan semula di dalam peti sejuk(sebaik-baiknya selama 8 jam) .
  • Hiaskan mengikut kreativiti sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan