Rabu, 26 September 2012

ROTI JALA


Salam bahagia buat semua....terimakasih kerana sudi masuk ke dapur maya ini
Cuti sehari saya di habiskan dengan tutorial membuat Roti jala.Semua barang-barang untuk membuat roti jala seperti kuali leper dan sudipnya sekali telah di beli dalam 4 tahun lepas. Selepas beberapa kali mencuba dan tidak pernah berjaya ,akhirnya tersimpan dalam kabinet dapur begitu sahaja.Saya dah hampir putus asa sebenarnya(tak boleh nak tiru macam Kolonel Sanders yang mencuba lebih dari 2000 kali untuk mendapatkan resepi ayam KFC seperti yang kita makan hari ini!!.





















....dan hari ini saya kembali bersemangat untuk mencuba lagi demi anak-anak yang begitu sukakan roti jala(laa.. merajuk sampai 4 tahun!).Setiap kali tempah untuk makan mesti tak cukup.Setelah beberapa kali buat dan buang masuk tong sampah,rupa-rupanya bukan resepi yang silap tetapi teknik menjala tidak betul.Komen dari my bodyguard..lepas ni tak payah lagi susah-susah dia pergi menempah roti jala dengan Cik Nah.Dia tak tahu pinggang saya sampai nak bunyi kraak!!..duk berdiri menjala roti!.
Baru sekarang saya rasa puas hati ,walaupun tak secantik yang di tempah,cepat kenyang sebab tebal sedikit.Masih lembut walaupun di simpan semalaman dalam peti ais.Makan bersama kari ayam..best Mr.Azim kata!...hilang terus rasa penat.
ROTI JALA
Sumber:kak zu semanis gula.blogspot


Bahan-bahan
  • 4 1/2 cawan tepung gandum
  • 5 cawan air/susu segar
  • 2 biji telur
  • 1sudu besar mentega-di cairkan
  • 1sudu kecil garam
  • Pewarna kuning
Cara membuatnya
  • Campurkan semua bahan-bahan dan kisar hingga sebati
  • Sukatan air boleh di adjust ikut kesesuaian adunan.
  • Panaskan kuali leper non-stick dan mulalah menjala(teknik sendiri).
**Kari ayam-resepi sendiri ye!sebab yang saya punya versi kanak-kanak.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan