Selasa, 18 September 2012

TELUR AYAM




Salam bahagia buat semua...
Nak tulis pasal telurlah pulak ,sebab ia adalah 95 peratus makanan utama di rumah saya !
 
Macam-macam yang kita boleh masak dengan menggunakan telur.Kita goreng,rebus dan ada yang makan telur ayam mentah(hati-hati ada Salmonella tu!).
Telur juga menjadi bahan utama dalam membuat kek,biskut dan lain-lain masakan dan jika tiada telur, kemungkinan kek dan biskut anda tidak menjadi(jadi juga sebenarnya-Kek Coklat tanpa telur dan ada juga biskut yang tidak di masukkan telur ke dalam adunannya)...versi menyampuk tulisan orang!.
Telur mengandungi hampir semua vitamin dan garam galian yang di perlukan oleh badan manusia.Ia merupakan sumber protein yang paling murah dan mudah di perolehi jika di bandingkan dengan ikan dan daging.Hampir 93 peratus protein daripada telur di terima oleh badan.

Bagaimana memilih telur yang baik dan berkualiti serta tahan lama untuk di simpan
  • Telur yang segar mempunyai kulit yang berkilat dan tidak hitam.Jika di rendam dalam air ia akan tengelam.
  • Kulit telur juga perlu bersih dari sebarang kekotoran seperti bulu ayam dan najis.
  • Telur perlu di simpan di dalam peti sejuk untuk memastikan ia tahan  di simpan lama.
  • Simpan telur di dalam bekasnya atau tempat khas untuk telur.Pastikan ia tidak bercampur dengan bahan-bahan yang berbau kerana bau akan di serap oleh telur melalui kulitnya.
  • Cara betul menyimpan telur ialah dengan bahagian hujung tirusnya ke bawah.
  • Untuk memudahkan kulit telur mudah di kupas selepas di rebus,campurkan sedikit garam ke dala air rebusannya.Telur rebus yang masak sepenuhnya apabila di putarkan akan terpusing dengan elok dan tetap.
Telur adalah antara sumber protein yang baik.Menurut kajian pengambilan telur ayam yang bermutu sekali sehari baik untuk kesihatan badan.Sebiji telur mengandungi 75  kalori dan 5gm. lemak.Kadang-kadang terdapat sedikit darah di dalam telur.Ia berpunca dari pembuluh darah yang pecah.Namun ia masih selamat untuk dimakan.
Jangka hayat telur jika di simpan dalam suhu bilik adalah selama 21 hari dan bertahan sehingga 3 kali ganda jika di dalam peti sejuk.
'Eggy lesson' for the day!...

"A paler yolk does not mean that the egg is bad or less tasty, it just means that the hen was fed a diet with paler ingredients. That is to say, bright chicken feed equals bright yellow egg yolk."
from..FB Yummy Banoffe and others delight.
 
Ever wonder why the eggs used by International Chefs on TV are white shelled? I've always loved to look at those white shelled eggs, they look so clean and 'pure'.

Well apparently, hens with white feathers and white ear lobes lay white eggs and hens with red feathers and red ear lobes lay brown eggs. There is absolutely no nutritional difference between white or brown eggs, neither one is better or healthier than the other. (info extracted from helpwithcooking.com).

1 ulasan: