style="text-align: center"

Khamis, 26 September 2013

SUPREME PIZZA

As-Salam buat semua...
Tiba-tiba terajin pula nak buat pizza.Rajin kena paksa!sebab dua-dua budak lelaki tu nak makan pizza yang di buat kat rumah.Biasanya roti pizza beli yang dah siap.Tu la orang dah kata ...terajin pulak!.Azim siap request nak pizza yang ada kerak cheese kat tepi.Manalah mama pandai buat pizza macam tu, Azim.Dapat buat roti pizza mudah macam ni pun dah kira lepas nak makan sendiri!.

SUPREME PIZZA
Resepi:sinar kehidupanku-yati memorries.

Bahan-bahan
200 gm tepung roti(high protein flour)
1 sudu besar
sedikit garam
1 sudu kecil yis
125 ml air-tuang sedikit-sedikit hingga jadi doh
1 sudu besar butter
1 sudu besar susu tepung
2 ulas bawang putih -cincang halus

**Topping pizza-keju mozarella parut,sosej ayam,sosej ketam ,pasli kering,daun bawang/sup cincang,nenas kiub,cendawan butang atau apa saja topping pilihan..
**untuk sapuan atas roti pizza-mayonis dan sos cili,sos tomato atau sos pasta prego

Cara membuatnya
  • Bahan-bahan untuk roti pizza dicampur dan di uli sehingga sebati.Biarkan selama 45-60 minit.Tutup doh dengan kain lembab.
  • Canai doh tersebut setebal 0.5 cm.Cucuk dengan garfu pada keseluruhan doh tersebut.
  • Bakar pada suhu 200'C selama 12-15 minit.Kalau tak mahu bakar pun tak apa.
  • Bila masak sejukkan sebentar dan sapu kulit pizza dengan mayonis kemudian di ikuti dengan sos cili dan sos tomato, ratakan sos ke seluruh bahagian.
  • Taburkan topping pilihan masing-masing di atas kulit pizza.Taburkan cheese mengikut citarasa masing-masing.
  • Masukkan pizza ke dalam oven sekali lagi dan bakar pada suhu 200'C selama 8 minit atau sehingga keju mencair sepenuhnya.
  • Kalau doh pizza  tidak di bakar dahulu,masa masak lebih kurang 20 minit bergantung pada oven masing-masing.
  • Sedia untuk di hidangkan panas-panas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan