Jumaat, 27 September 2013

BURUNG PUYUH GORENG BEREMPAH

 As-Salam buat semua..
Hari ini saya postkan satu lagi lauk kegemaran kami yang selalu di buat di dapur saya iaitu Burung puyuh goreng berempah.Dulu-dulu saya tak makan Burung puyuh ni tapi selalu masakkan untuk My bodyguard.Lama-lama saya 'termakan'sama dan jadi suka pula sebab ianya sedap digoreng garing-garing dan di makan bersama nasi putih.Jom tengok resepinya..

PUYUH GORENG BEREMPAH
Resepi:zalinah.blogspot.com/Thanks

Bahan-bahan(utk. 10 ekor)
10 ekor burung puyuh
2 sudu besar rempah kari

Bahan kisar
4 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
2 inci halia
2 inci kunyit
4 batang serai

3 sudu besar ketumbar
3 sudu besar jintan manis
garam dan gula secukup rasa
3 sudu besar tepung beras

Bahan taburan   saya tambah
1 labu bawang besar-potong bulat
1 biji lada merah
1 biji lada hijau

Cara membuatnya
  • Burung puyuh di bersihkan dan toskan airnya.Masukkan ke dalam mangkuk dan masukkan semua bahan kisar dan bahan-bahan lain.Gaul sebati.Perap selama 2 jam.
  • Panaskan minyak secukupnya dan goreng Burung puyuh hingga kekuningan dan garing.
  • Angkat dan toskan minyak.Ketepikan.
  • Bawang besar di goreng bersama lada merah dan lada hijau hingga sedikit layu dan kemudian di taburkan di atas Burung puyuh goreng.Hidangkan panas-panas bersama nasi putih. 

1 ulasan:

  1. Sedaplah nampk mcm ayam goreng
    Tak penah mkn lg selalu ada telur puyuh je

    BalasPadam