style="text-align: center"

Khamis, 24 April 2014

ABSOLUTE CHOCOLATE CAKE

As-Salam buat semua..
Entri hari ini masih lagi berkaitan dengan kek harijadi Azim.Saya mengambil masa dua hari untuk menyiapkan kek ini kerana kedua-dua hari itu saya bertugas di sebelah petang.Hari pertama, membuat kek dan di simpan semalaman dalam peti sejuk,dengan pesanan....balik sekolah jangan potong kek, mama belum make-up lagi tu!.
Hari kedua barulah saya tambah make-up pada kek ini...lapisannya comot sikit dan hiasannya hanyalah figurine plastik dari kek lama,tapi puas hati sebab di buat sendiri dan bila pulang dari sekolah kek Azim dah pun siap dan saya pula pergi  bertugas dan pulang pada waktu malam.Pesan pada my bodyguard minta ambil gambar Azim potong kek,mujurlah hanya sekeping sahaja yang menjadi kerana kamera saya ,hanya saya sorang sahaja yang pandai guna!
Sebenarnya saya dah terlupa tarikh harijadi Azim(selalu macam tu!..he..hee)sebab tu lah huru-hara kat dapur nak menyiapkan kek,Nasi beriani dan Ayam kerutuk(lagi!) seperti yang dia minta. Lepas tu pula masa nak double-boiler telur kuning dan gula untuk di buat mousse coklat,mangkuk yang di guna tiba-tiba pecah dua..habis adunan telur kuning saya..waaa nak menangis rasanya, dah la takut lambat gi bertugas,terpaksa ulang balik buat adunan telur yang baru.Wah!panjang pula cerita di belakang tabir...
ABSOLUTE CHOCOLATE CAKE  
Resepi:Azlita Masam Manis.Thanks.

KEK COKLAT MOUSSE

Bahan A
300 gm tepung gandum
100 gm serbuk koko
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh soda bikarbonat

Satukan semua bahan.Kemudian ayak.Ketepikan

Bahan B
3 biji telur saiz A
400 gm gula kastor     saya letak 300 gm
1 sudu teh esen vanila


Bahan C
250 ml susu cair
250 ml minyak jagung

Untuk mendapatkan kek yang lebih moist dan lebih lembut, boleh tambahkan 2 sudu besar susu pekat manis


Bahan D
250 ml air panas
 

Cara membuatnya
Satukan semua bahan B
Pukul hingga putih
Masukkan minyak dan susu cair, jika nak lebih moist boleh tambahkan 2 sudu besar susu pekat manis
Pukul hingga sebati
Masukkan bahan tepung yang telah diayak tadi sedikit-sedikit dan kaup-balik adunan dengan spatula.
Tambahkan air panas dan gaul rata
Tuang adunan dalam loyang bulat atau empat persegi ukuran 8 in. yang telah di gris dan di lapik dasar loyang dengan kertas minyak

Bakar adunan di dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170'c.
Masa pembakaran 1 jam sehingga 1 jam 1/2 bergantung kepada kepanasan ketuhar.
Untuk memastikan kek telah dibakar sempurna, cucuk tengah kek secara sendeng dengan lidi bersih.
Bila lidi keluar licin, ini bermakna kek telah di bakar sempurna.
Jika tidak tambahkan lagi masa membakar.
Sejukkan kek atas redai setelah masak
Potong kek kepada 3 atau 4 kepingan


**kek ini boleh dikukus juga,masa mengukus juga antara 1 jam hingga 1/2 jam.

CHOCOLATE MOUSSE

Bahan-bahan
3 biji kuning telur
100 gm coklat masakan gelap
8 gm gelatin
30 ml air
250 gm Krim bukan tenusu(non diary whipping cream)
1 sudu teh esen vanila
50 gm coklat masakan gelap -di cincang kasar


Cairkan gelatin,
Cairkan coklat masakan kaedah double-boiler
Masak telur kuning dengan kaedah double-boiler sambil sentiasa dikacau hingga berkrim.
Tuangkan gelatin dalam kuning telur dan gaul rata
Tuangkan pula coklat cair dan kacau rata,ketepikan


Dalam bekas lain putar krim bukan tenusu hingga kental.
Tuangkan 1/3 adunan,dalam adunan coklat dan kaup-balik rata
Tuangkan baki adunan dan esen vanila dan kaup-balik sempurna


GANACHE CHOCOLATE CREAM
Bahan-bahan
125 ml krim tenusu
20 gm sirap glukos
200 gm coklat masakan gelap
15 gm mentega

Panaskan krim dan sirap glukos hingga berbuih kecil tepi periuk
Tuangkan dalam coklat yang di cincang terlebih dahulu
Kacau rata
Tambahkan mentega dan gaul sempurna
Sejukkan
Kemudian pukul hingga berkrim

Kaedah penyediaan

Letakkan sekeping kek atas lapik kek
Basahkan permukaan kek dengan sedikit air nescafe ( sedikit sahaja untuk melembabkan kek)
Kemudian ratakan Coklat Mousse atas lapisan kek
Taburkan pula dengan coklat masakan yang dah di cincang kasar
lapikkan pula dengan sekeping lagi kek coklat
Ulang proses yang sama hingga habis
Akhir salutkan keseluruhan kek dengan mousse coklat
Simpan sebentar dalam peti ais paling kurang 4 jam

Salutkan pula kek dengan Ganache Coklat Krim
Deko kek anda mengikut kreativiti
Simpan dalam peti ais hingga ganache mengeras
Ayak serbuk koko atas kek sebelum dihidangkan jika suka



** Saya tidak menggunakan Ganache coklat krim seperti resepi di atas untuk salutan luar kek,sebaliknya menggunakan resepi di bawah,

CHOCOLATE GANACHE
Resepi:Puan Badariah ibrahim@Resepi@net.Thanks.

130 ml susu cair/whipping cream
200 gm coklat masakan
1 sudu teh mentega

Cara membuatnya
  • Double- boiler coklat dan susu cair/whipping cream sehingga coklat hampir-hampir mencair.
  • Tutup api dan kacau sehingga coklat betul-betul cair,masukkan mentega dab sebatikan.
  • Sejukkan sebentar dan sapu rata di atas kek.Hiaskan..

6 ulasan:

  1. salam kak su..

    happy bday to azim..apapun, kek tetap nampak sedap tau kak dengan lapisan dalam yang menggoda tu..tahniah ya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks Wana,sentiasa komen positif!..

      Padam
  2. Hebat! Cerita belakang tabir jarang orang tahu kan.... nampak aje hasilnya cantik, tapi nak menyiapkannya tu he heheeh.... apa pun jadi juga akhirnya dan happy birthday buat Azim.... belajar rajin-rajin ye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks Amie...doakan yang terbaik !!

      Padam
  3. Assalam
    Happy besdayyy
    Yg penting kek dari airtangan mama
    Cantik dan sedappp.

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks semua yang menulis disini!...di atas ucapan yang membuat saya tersenyum..

      Padam