Khamis, 17 April 2014

PUDING SIRAP BANDUNG LAICI

As-Salam buat semua..
Cubalah buat puding yang simple ni kemudian letak dalam peti sejuk,tak ke berseri-seri peti sejuk bila saja pintunya di buka terus nampak puding yang berwarna pink ini.Terliur kan...Dalam musim panas sekarang ni kerap kali juga saya buat puding tapi guna acuan yang sama sahaja kerana hanya satu ini yang ada,tu pun barang klasik dulu-dulu...

PUDING SIRAP BANDUNG LAICI
Sumber:dari dapur Zalinah@Rempah ratus.thanks

Bahan-bahan
25 gm agar-agar tali
1 liter air
1 tin susu cair
1 tin laici-ambil 6-7 biji laici di cincang halus
air laici
1 cawan gula    saya ikut manis sendiri
2 sudu besar esen laici
2 sudu besar esen rose merah

Cara membuatnya
  • Masak agar-agar dengan air hingga larut.
  • Masukkan gula,susu cair,buah laici cincang(saya kisar kasar separuh dari buah laici bersama susu cair) dan air laici.Kacau rata dan biarkan hingga mendidih.
  • Tuang ke dalam acuan pilihan dan sejukkan.
  • Seterusnya sejukkan di dalam peti sejuk dan hiaskan dengan buah laici.

4 ulasan:

  1. cantiknya puding laici..sedap makan sejuk ni kak su..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum, saya blogwalking kat sini, jemput datang ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks sudi masuk dapur saya,nanti saya follow balik ye.

      Padam