style="text-align: center"

Khamis, 5 Mac 2015

BUTTER CRAB WITH SALTED EGG

As-Salam buat semua..
Masakan ketam yang saya buat untuk makan tengahari buat abang Amzar yang sangat suka makan ketam.Dua ekor ketam boleh dia habiskan seorang.Saya jarang makan ketam tapi suka try macam-macam resepi ketam kerana abang Amzar akan habiskan ketam tu tak kira resepi apa saya buat.Azim?...budak sorang tu jangan haraplah dia makan ketam.Kali ini saya buat ketam mentega dengan telur masin.Nak buat keeper resipi lah.Let's try masak..

BUTTER CRAB WITH SALTED EGG
Sumber: FIZA'S COOKING  thanks

Bahan A
2 ekor ketam
1 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu teh lada sulah
garam secukup rasa

Bahan B
mentega untuk menumis
2 biji telur masin-ambil kuning dan lecek dgn .garfu
2 ulas bawang putih-cincang
2 tangkai daun kari
1/2 cawan santan
1 biji cili merah-potong
1/2 kiub ikan bilis

Cara membuatnya
  • Bersihkan ketam,potong kulit dan belah dua.
  • Gaul dengan tepung jagung,lada sulah dan garam.Perap seketika.
  • Goreng ketam dalam minyak yang banyak dan ketepikan.
  • Cairkan mentega di dalam kuali,tumiskan bawang putih,cili dan daun kari hingga wangi.
  • Masukkan santan dan kiub ikan bilis.
  • Masukkan telur masin dan ketam goreng tadi,kacau hingga pekat dan keduanya bersalut.
  • Hidangkan dengan nasi panas.

2 ulasan:

  1. Assalam

    Sangat menyelerakan ituuuu...

    Fotonya cantik bangets.

    BalasPadam
  2. Thanks mamawana,tengok dah terbuka selera kan..

    BalasPadam