style="text-align: center"

Sabtu, 21 Mac 2015

NASI GORENG IKAN REBUS

As-Salam buat semua..
Saya tipikal Kelantan,suka makan nasi goreng dengan ikan rebus,  dari masa sekolah dahulu hingga ke zaman remaja dan sekarang sudah beransur ke usia tua masih lagi suka makan nasi goreng ikan rebus.Itulah yang selalu di buat dari dulu hingga kini.Kejap saja peminat kat atas rumah ni habiskan.Saya pula,dah hampir seminggu  tak ada selera makan,saya layan je,boleh juga turun berat badan! hai...bila lah nak sampai ke pantai....

NASI GORENG IKAN REBUS.
Olahan:daridapursuzana

Bahan-bahan
4 cawan nasi sejuk
2 ekor ikan rebus-buang tulang
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 sudu besar cili kering kisar
2 helai kubis/sawi-di potong
1/4 cawan air
kicap manis
sos ikan
serbuk cukup rasa Maggi
sedikit serbuk lada hitam
minyak canola

Cara membuatnya
  • Tumbuk bawang merah,bawang putih dan ikan rebus hingga hancur.
  • Panaskan minyak canola dan tumiskan bahan tumbuk tadi hingga naik baunya dan isi ikan sedikit garing.
  • Masukkan cili kering kisar dan masak hingga cili garing.
  • Masukkan nasi sejuk,1/4 cawan air dan gaul rata.
  • Tambahkan kicap,serbuk cukup rasa,serbuk lada hitam dan sos ikan secukup rasa.
  • Akhir sekali masukkan sayur.
  • Goreng nasi hingga nasi meletup-letup dalam kuali.Itu tandanya nasi goreng telah cukup masak.
  • Angkat dan hidangkan.

3 ulasan:

  1. Seronoknya bila dapat hasilkan resepi sendiri, ikut pengalaman... memang tiada tandingan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. betul tu Amie..puas hati kan,tambahan pula ada orang suka.

      Padam