Selasa, 26 April 2016

SHRIMP SCAMPI

Assalam buat semua..
Dulu-dulu ..banyak kenangan alergik dengan udang..
kadang tu sampai bengkak muka dan rashes pada kulit
Sampai kena gi hospital ambil ubat untuk tahan gatal dan alergik.
Lepas ok,makan lagi udang..tak berhenti!
hinggalah sekarang alergik sudah hilang.
Banyak resepi dari udang yang best-best telah saya cuba
Yang ini pula dari www.delish.com oleh Lindsay Funston -The 50 most delish shrimp recipes.
Ada beberapa bahan yang saya ganti dari resepi asal ikut kesesuaian sendiri. 
Let's try buat.

SHRIMP SCAMPI

Bahan-bahan
12 oz(360 gm) spaghetti
3 sudu besar butter
3 ulas bawang putih-cincang
450 gm udang saiz sederhana-buang kulitnya
1 ml white wine   saya tukar kepada cuka makan
jus dari 2 biji lemon
1 biji lemon zest
1 sudu teh crushed red pepper flakes   saya ganti dengan crushed black pepper
kosher salt  saya guna garam biasa
parsli cincang untuk hiasan

Cara membuatnya

  • Panaskan air hingga mendidih,tambah sedikit garam dan rebus spaghetti hingga al dente.
  • Toskan dan simpan 1/2 cawan air rebusan pasta.
  • Cairkan butter dengan api sederhana.
  • Tambahkan bawang putih cincang dan tumis hingga naik baunya(1min).
  • Tambahkan udang dan masak hingga udang bertukar warna(3 min.)
  • Tambahkan cuka makan,jus lemon dan lemon zest,crushed black pepper flakes.
  • Perasakan dengan garam secukup rasa.
  • Masukkan spaghetti,tambahkan 1 sudu besar air rebusan tadi setiap kali hingga pasta kelihatan bersos.
  • Hiaskan dengan taburan pasli cincang dan hidangkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan