style="text-align: center"

Selasa, 10 Januari 2017

CREAM PUFF


Assalam buat semua..
Jumpa resepi ni masa jalan-jalan kat FB. 
Ada beberapa resepi Cream puff yang telah saya cuba.
Resepinya pun  hampir sama saja.
Rasanya untuk mendapatkan Cream puff yang gebu ataupun cantik bergantung pada teknik kita membuatnya.
Penulis resepi ni bagitau cream puff ni gebu.
Tapi bila dah siap yang saya buat ni,ia jadi macam rangup pula kulit puffnya.
Tak apa lah bukan orang lain yang nak makan..saya juga yang habiskannya..

CREAM PUFF
Bahan-bahan
100 gm butter
250 ml air
1 sudu besar gula kastor
125 gm tepung superfine
3 biji telur

 Cara membuatnya

  • Didihkan air,butter dan gula.
  • Tutup api dan masukkan tepung dan kacau rata.
  • Gaul sampai tak lekat di kuali.Biarkan adunan jadi suam
  • Kemudian masukkan telur sambil di kacau rata hingga adunan sebati dan jadi lembut.
  • Masukkan adunan ke dalam piping bag dengan nozzle bintang.
  • Alaskan loyang dengan baking sheet dan paipkan sampai habis.
  • Bakar dalam oven pada suhu 180'c selama 25-30 minit bergantung pada oven masing-masing.
Inti cream puff
250 ml susu segar/susu cair/susu full cream
50 gm gula kastor
30 gm tepug jagung
10 gm tepung kastard
sedikit pewarna kuning
1 sudu teh esen vanila
1 biji telur

Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk dan kacau dengan whisk di atas api sederhana sehingga pekat dan berkrim.
Sejukkan sebentar dan masukkan ke dalam piping bag.
Paipkan inti ke dalam cream puff yang telah siap di bakar.

3 ulasan:

  1. Best! Dah lama tak ngap cream puff. Masa kecik2 dulu, PH just makan inti aje. Very the nakal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haa..haa saya pun.suka makan inti jer masa dulu-dulu..kenangan!

      Padam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam