Jumaat, 18 November 2011

CHIM- CHUM

  
WIKIPEDIA:
Chim chum (Thai script: จิ้มจุ่ม) is a Thai style hot pot where the ingredients (meats, vegetables, mushrooms, noodles) are cooked in a clear herb broth of lemongrass, galangal and kaffir lime leaves. Additionally, the broth can contain other herbs such as bai kraphao (Thai basil), spices such as chillies, or be a meat broth.

Apa itu Chim Chum?
Sebenarnya saya nak cerita pasal Chim Chum kepada sesiapa yang tak pernah dengar mengenainya.Haa.. kalau orang-orang di Kelantan sure dah tau kan.Chim chum ni agak tersohor di Kelantan.Siapa nak rasa bolehlah berkunjung di Food village Jalan Pengkalan Chepa laluan nak ke airport dan satu lagi kat Cabang Empat Guchil-Bayam dan beberapa
cawangan baru yang dah di buka.

Sesiapa yang pernah makan steamboat, mungkin  akan menganggap ini adalah makanan yang sama. Tapi menurut pemilik restoran ini ia sama dengan steamboat tapi tak serupa. Chim Chum ni merupakan menu dari Thailand. Konsepnya sama je dengan steamboat..kita hanya perlu masak sendiri diatas dapur yang disediakan.

Cara memasak Chim Chum?
Kita perlu memilih bahan-bahan (ala-ala Yong Tau Foo) yang ingin dimasak, sementara bekas berkuah khas disediakan. Pengunjung perlu meletak sendiri bahan-bahan tadi ke dalam tempat khas seolah-olah memanggang. Setelah masak, ia boleh di makan bersama sos pedas atau sos cili manis.Selain itu, hidangan lain seperti nasi goreng, ,som tam ,nasi air yang sedap ni,puding,laksa siam,mee goreng dan macam-macam lagilah...

Dapurnya begitu klasik , kat bawah dapur tu ada bara api supaya ia boleh di bakar menggunakan arang. Bab-bab membakar ,memanggang dan meng'steam' ni adalah tugas kita sendiri..Maksudnya self service..Ambil lauk-  pauk,sayuran sendiri & bakar pun sendiri.Tengok tu sapa jadi chef tu!!.

Tengok kat tengah-tengah tu kita  boleh letak ayam,daging, lepas tu bermacam sayur-sayuran,bebola ayam dan di rendam dalam kuah sup yang tengah panas mengelegak .
Nasi airnya simple sahaja tapi sedap!



Antara lauk-pauk & sayur-sayuran seperti cendawan tiram, cendawan shiitake,udang, sotong, ayam,daging black pepper dan bermacam-macam lagilah lauk yang ada.Harganya pula tidak terlalu mahal kalau tak silap tak sampai pun Rm20/seorang.Tambah lauk,sayur dan makanan lain banyak mana pun harga tetap nett!. Boleh tambah dan tambah lagi sampai kenyang.
Jika sesiapa datang bercuti kat Kelantan, jangan lupa untuk singgah dan berhenti menjamu selera menikmati hidangan yang dipanggil "Chim Chum" yang sedap ini.

Dah habis makan semua dah tak larat nak bangun!lokasi Restoran Food Village,Jalan Cabang Empat Guchil Bayam,Kota Bharu Kelantan.Berdiri dari kiri:B-Jane,Cik Nor ,kawan Emee dan ke kanan duduk-Mijie,Emee,Pija dan Cik Su.

3 ulasan:

  1. tengah duk usya chim chum di klate
    gak nih.. thanks for sharing :)

    Terbaru:
    Domain Percuma untuk 1500 Follower !

    BalasPadam
  2. Malam ni terasa nak ber 'cim cum' with familia

    http://irdinasvitafamily.blogspot.com

    BalasPadam
  3. Chim chum kat Liki Liki pun sedap...... kat danau kota

    BalasPadam