Ahad, 1 April 2012

TAUHU BUNGKUS




TAUHU BUNGKUS
Kepada Puan Ros...
Terimakasih kerana sudi berkongsi resipi ini.Saya ingin kongsikan di blog ini pula kerana anak-anak saya begitu sukakannya.Misi saya telah berjaya untuk membuatkan mereka memakan tauhu!!..

Bahan-bahan
  • 6 keping tauhu
  • 1/2 biji timun
  • taugeh
  • 2 biji cili padi
  • 1 tangkai daun bawang
**saya telah menambahkan karot parut,daun bawang/sup yang di hiris halus ke dalam resipi ini.




Bahan tepung
  • 2 biji telur
  • 90 gram tepung goreng serba guna Adabi
  • 50 gram bread crumb
  • Air secukupnya
  • Minyak untuk deep fry
**Saya tidak menggunakan bread crumb di dalam resipi ini.
Cara membuatnya
  • Tauhu digoreng hingga kuning dan sejukkan.Kemudian potong 2 menjadi bentuk triangle.
  • Buat slit ditengah untuk dimasukkan inti.
  • Timun dipotong halus.Rendam taugeh dalam air panas selama 3- 4 minit dan toskan.Potong cili padi dan daun bawang.Campurkan semua bahan sayur.
  • Masukkan hirisan sayur tadi kedalam tauhu.Ketepikan.
  • Didalam mangkuk campurkan tepung goreng adabi,bread crumb dan telur.Masukkan air sedikit demi sedikit dan bancuh sampai bancuhan nampak tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat .
  • Celupkan tauhu tadi kedalam tepung bancuhan dan goreng hingga garing dengan api sederhana.(lakukan perlahan-lahan semasa mencelup supaya inti tak terkeluar).
  • Hidang bersama thai cili sos.
  **Tak payah masuk garam sebab tepung serbaguna dah ada perasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan