style="text-align: center"

Isnin, 4 Februari 2013

KEK CAWAN COKLAT CIP

Salam bahagia buat semua...

Kek cawan coklat cip yang mudah untuk di sediakan.Di adaptasikan dari resepi sebenarnya Chocolate chips muffin.Kat rumah ni kalau nak bagi cepat habis buatlah apa-apa yang bercoklat pasti sekejap saja habis.Tambahan pula ketiga-tiga anak menyukai kek coklat.Mereka akan ulang-ulang makan sampai tinggal satu.Mesti akan ada soalan-mama nak makan ke?.Makan la anak-anak mama ni dah kenyang tengok!.Dalam resepi asal coklat cip di taburkan di atas adunan sebelum di bakar tetapi saya menambahkan coklat cip di dalam adunan kek.Biasalah suka sangat adjust resepi!..


KEK CAWAN COKLAT CIP
Sumber: Fp Kak Liza

Bahan-bahan
Bahan A
  • 1 cawan mentega -di cairkan
  • 2 cawan susu segar
  • 2 biji telur-pukul sedikit
  • 1 sudu teh esen vanila
Bahan B
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
semua bahan tepung di ayak 3 kali
  • 2 cawan gula perang
coklat cip secukupnya
cawan kertas

Cara membuatnya
  • Panaskan oven pada suhu 190'C selama 10-15 minit.
  • Letakkan acuan kek cawan dalam loyang.
  • Masukkan bahan B ke dalam mangkuk dan gaul rata.
  • Masukkan pula bahan A dalam mangkuk bahan B dan coklat cip, kacau rata menggunakan whisker atau senduk kayu.
  • Masukkan ke dalam cawan kertas sehingga 3/4 penuh. 
  • Bakar dalam oven yang telah di panaskan selama 20 minit bergantung pada oven masing-masing.
  • Sejukkan dan bolehlah di hidangkan.

5 ulasan:

  1. Jom tukar suka sama suka nak... k.gee pon suka muffin choc chips

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh juga ,tapi yg kite buat ni dah habis nanti lain kali saya poskan utk gee..hee..hee

      Padam
  2. sama lah kalau sini buat aje apa2 yg ada coklat kejap aje habis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak-anak kita memang suka makan kan!yang tu rasa puas hati buat walaupun penat!

      Padam
  3. nk tye boleh x klu kite kukus...

    BalasPadam