style="text-align: center"

Rabu, 23 Oktober 2013

LALA MASAK PEDAS

As-Salam buat semua...
Lama dah saya tak makan lala,walaupun isinya kecil sahaja tapi bila di masak ralit juga makan dengan nasi putih dengan isinya yang manis.Sekali tu jumpa lala kat pasar tani,beli lah setengah kilo untuk di masak.Macam biasalah cari-cari resepi kat dapur orang buat panduan dan jumpa pula resepi kat blog Hana memorries.Nampak sedap aje,terus saja saya cuba.

LALA MASAK PEDAS
Sumber:Hana memorries.blogspot

Bahan-bahan
500 gm lala
5 ul;as bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 bii tomato-potong empat
2 batang serai
1 biji bawang besar-potong 4
2 sudu besar cili giling    saya guna cili kering kisar
1/2 sudu kecil pes asam jawa
1 sudu besar sos cili dan sos tomato
garam dan gula secukup rasa
3 sudu besar minyak masak
*jika suka lebih pedas tambahkan cili padi.

Cara membuatnya
  • Lala di rendam seketika untuk mengeluarkan pasir yang masih ada.Basuh dan bilas serta di toskan.
  • Tumbuk lumat bawang merah kecil dan bawang putih.
  • Panaskan minyak di atas api sederhana.Tumiskan bawang yang telah di tumbuk tadi.
  • Masukkan cili giling  dan biarkan seketika agar cili masak.
  • Masukkan tomato dan bawang besar yang di potong empat.Ketuk serai dan potong kecil.Masukkan ke dalam tumisan.
  • Masukkan sos cili,sos tomato dan pes asam jawa.Kalau agak kering,masukkan sedikit air.
  • Perasakan dengan garam dan gula ikut kesesuaian masing-masing.
  • Masukkan lala,gaul rata dan tutup kuali seketika (dalam 3-5 minit).
  • Lepas itu buka tutup periuk dan bagi yang suka berkuah boleh tambah sedikit air.Kalau mahu yang lebih pedas boleh tambah cili padi.
  • Setelah sesuai rasanya ,boleh di angkat dan hidangkan.

3 ulasan:

  1. Sedapnyaaaa...terlior taww...

    BalasPadam
    Balasan
    1. he..hee ni mesti peminat lala juga kannn!...

      Padam
  2. sedapnya makan lala..telan liur tengok kak..

    BalasPadam