style="text-align: center"

Selasa, 22 Oktober 2013

KEK MARBLE LEMBUT

As-Salam buat semua..
Makan Kek Marble teringat nostalgia dulu-dulu.Kek inilah yang paling suka di makan pada waktu itu.Dulu tak adalah kek canggih-canggih macam sekarang yang mampu kita buat.Dapat buat kek mentega dengan corak marble ni pun dah kira puas hati untuk makan sendiri.Betulah kata Kak Azie dalam blognya,kek ini memang lembut dan moist.Dari nak makan sekeping dah berkeping-keping masuk mulut....
KEK MARBLE LEMBUT
Sumber:Azie Kitchen/ aziejaya.blogspot.com.Tq!

Bahan-bahan
227 gm mentega
170 gm tepung gandum
170 gm gula kastor
5 biji telur dari fridge
3 sudu besar susu pekat
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu besar ovalette
3- 4 sudu makan serbuk koko-di ayak   saya guna coklat emulco

Cara membuatnya
  • Ayak tepung bersama baking powder.Pukul mentega ,susu dan esen vanila hingga kembang.
  • Di dalam bekas lain,pukul putih telur hingga ringan lalu masukkan gula sedikit demi sedikit hingga adunan bergaul rata.
  • Masukkan telur kuning sebiji demi sebiji ke dalam adunan putih telur dan pukul hingga rata.Masukkan ovalette ke dalam adunan dan pukul lagi hingga rata.
  • Akhir sekali masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul dalam satu arah.Apabila rata bahagikan adunan kepada dua bahagian dan masukkan serbuk koko atau coklat emulco.Kalau guna pewarna bahagikan adunan kepada beberapa bahagian yang di sukai.
  • Tuang adunan ke dalam loyang empat segi 8 inci secara selang- seli di mulai dengan warna asal.Lorek dengan menggunakan chopstick.
  • Bakar pada suhu 180'C selama 45 minit atau sehingga masak.

1 ulasan:

  1. Assalam
    Arr betul tu nostalgia kek ni
    Kita lak bila nk raya tunggu je kakak2 buat kek ni he hee tukang mkn je pandai masa tu

    BalasPadam