style="text-align: center"

Selasa, 28 Januari 2014

POPIA NESTUM


As-Salam buat semua..
Petang-petang ni buat kudapan kunyah depan Tv sambil menonton Ariana rose tak sedar dah habis separuh bekas.Nak makan dan perabih sekejap sahaja ,time nak membuatnya sakit habis belakang.Tu pun dah siap kerah orang lain tolong pisahkan sehelai-sehelai sampai habis.Saya pula jenis tak boleh buat kerja-kerja jenis tak bergerak ni,naik lenguh satu badan.Lagipun kita ni dah terbiasa marathon sana -sini,tu yang tak tahan !apapun sebab nak makan,siap juga....

POPIA NESTUM
Sumber:Ilhamdapur.blogspot.tq.

Bahan-bahan
1 paket kulit popia-lembutkan sekejap
nestum kelurga secukupnya
susu tepung secukupnya
sedikit garam
minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya
  • Kisar halus nestum keluarga dan masukkan dalam bekas besar.Kemudian campurkan dengan gula halus(ikut kemanisan yang kita suka),susu tepung dan sedikit garam.Ketepikan.
  • Gaul sebati dan rasa agak cukup manis dan lemak.Boleh tambah bahan-bahan ikut citarasa.
  • Potong memanjang kulit popia dalam anggaran satu inci,kemudian gunting kepada saiz kecil-kecil seperti dalam gambar atau ikut citarasa.
  • Kemudian leraikan/buka satu-satu dan masukkan ke dalam bekas.
  • Panaskan minyak dalam kuali,kemudian masukkan satu hingga dua genggam kulit popia yang telah siap di lerai tadi sambil di kacau -balik selalu agar masak sekata dan tidak melekat.
  • Goreng sehingga kekuningan dan sedikit perang dengan api sederhana.Angkat dan toskan.
  • Masukkan ke dalam nestum yang telah siap di gaul tadi.
  • Dengan menggunakan sudu,kacau balikkan agar kulit popia sebati dan bersalut dengan nestum.
  • Masukkan ke dalam bekas kedap udara dan bolehlah di makan.


4 ulasan:

  1. salam kak..

    popia nestum memang sedap dan senang ja mau buat kan..simple tapi sedap!apalagi makan sambil tengok tv..memang x sedar habis dimakan..hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye la,rangup sungguh,pastu ikut citarasa kita pulak,lagilah sedap mengunyah.

      Padam
  2. Salam kak..
    Adusss sedapnya popia nestu,,,
    Kalau dapat kunyah ni memang tak hirau org lain dh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu,lepas satu.satu masuk mulut!tengok2 dah habis.

      Padam