Ahad, 27 April 2014

PULUT ROLL


 As-Salam buat semua..
Pulut roll ini di buat untuk sarapan pagi.Kat Kota Bharu ni macam-macam pulut ada seperti Pulut ayam,Pulut panggang,Pulut manis,Pulut kacang-sekadar menulis beberapa nama.Sebenarnya saya nak buat Pulut panggang kesukaan saya tapi daun pisang pula tak ada,saya gasak je macam Iza(Singgahsana kitchen) jadikan pulut roll....pulut juga.Saya tak buat Serunding kelapa tetapi menggantikan dengan Serunding ikan yang di beli di Pasar Besar Siti Khadijah.

PULUT ROLL
Resepi:Singahsana kitchen.thanks

Bahan-bahan
600 gm pulut-rendam 8 jam
daun pandan
200 ml santan
50 ml air
1 sudu teh gula
garam
Inti serunding kan secukupnya

Cara membuatnya
  • Kukus pulut yang telah di rendam dengan daun pandan selama 15 minit.Angkat pulut.
  • Satukan santan,air dan gula serta garam dan gaul dengan pulut.
  • Kukus semula selama 15 minit.
  • Sementara pulut masak,sediakan aluminium foil dengan saiz yangbersesuaian.
  • Setelah pulut masak,ratakan di atas aluminium foil dan ratakan inti serunding ikan di atas pulut.
  • Gulung serta mampatkan dengan kemas.
  • Biarkan seketika sebelum di potong.
  • Proses menggulung hendaklah di lakukan ketika pulut masih panas supaya gulungan melekat dengan baik.
  • Semasa menghidang,saya taburkan lagi lebihan serunding ikan di atas pulut.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan