style="text-align: center"

Jumaat, 14 November 2014

PANDAN BUTTER CAKE

As-Salam buat semua..
Sudah beberapa hari hujan turun di Kubang Kerian ini ,dari pagi membawa ke malam dengan suasana alam yang agak muram dan malap.Tak ada kerja lain dah kalau hari-hari hujan macam ni,kerja nak makan saja.Time ni buat apapun semuanya laku.Kek untuk entri kali ini amat lembut dan gebu sahaja walaupun hanya kek mentega kosong.Selalunya kek macam ni,tak laku sebab bukan kek coklat tapi tiba-tiba saja ada peminatnya.Dan.. ia pun,sudah habisss...

PANDAN BUTTER CAKE 
Sumber:mori's kitchen thanks 

Bahan-bahan(sukatan untuk sebiji kek kecil)
175 gm butter
100 gm gula  kastor   saya guna 85 gm 
2 biji telur gred A
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 sudu teh pewarna hijau
110 gm tepung naik sendiri
3 sudu makan susu segar
perisa pandan

Cara membuatnya
  • Griskan loyang 8"x4"(saya guna loyang  kecil bulat)dan lapikkan dengan baking paper.
  • Panaskan oven pada suhu 175 'c.
  • Pukul butter dan gula hingga kembang dan gebu.
  • Masukkan telur sebiji,pukul sebati ,kemudian masukkan lagi telur dan pukul lagi sehingga kembang.
  • Masukkan esen vanila dan pukul sebati. 
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang-seli dengan susu segar tadi.
  • Bahagikan adunan kepada dua bahagian.Satu bahagian di masukkan perisa pandan dan pewarna hijau.Gaul rata.
  • Masukkan adunan ke dalam loyang berselang-seli ,warna asal dan adunan hijau.Buat sehingga habis.
  • Akhir sekali bakar dalam oven dengan suhu 175'c selama 25 minit atau sehingga masak.
  • Bila kek telah cukup masak,keluarkan dari oven,biar sebentar dalam 2 atau 3 minit.
  • Keluarkan dari loyang dan bolehlah di hidangkan.

4 ulasan:

  1. Nampak gebu kek akak tu..betul tu Kak bila hujan2..perut pun cpt ja lapar kan :)

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. memang la kak noor,saya sama naik dengan anak!

      Padam